Kijkcijferrecords voor Eurosport dankzij prestaties van Tom Dumoulin
©

Kijkcijferrecords voor Eurosport dankzij prestaties van Tom Dumoulin

Maximaal 12 minuten reclame per uur, en toch keken meer mensen dan ooit naar Eurosport. Moordende concurrentie om de sportevenementen dwingt tot 'breaks'.

Eurosport boekt records dankzij de topprestaties van Tom Dumoulin. De afsluitende tijdrit van de Giro, waarin de Nederlander de leiding in het algemeen klassement heroverde, trok gemiddeld 778 duizend kijkers. Bij de huldiging waren dat er zelfs een miljoen.

Concurrentie

Tijdens de Giro ergerden veel Eurosportkijkers zich aan reclame-onderbrekingen

Gijs Poortman, zendermanager van Eurosport, is heel tevreden. 'Dit zijn voor ons spectaculaire cijfers, het overtreft de verwachtingen. Dit zorgt voor een geweldige impuls voor onze ambitie om in Nederland verder te groeien als Home of Cycling.'

Eurosport ontwikkelt zich tot een belangrijke speler: het bezit ook de uitzendrechten van de Olympische Spelen in 2018 en 2020, via Discovery Communications. Dit moederbedrijf investeert flink in uitzendrechten, die steeds duurder worden omdat de concurrentie moordend is. Ter illustratie: in Nederland haalde SBS de Champions League binnen, FOX Sports de eredivisie (live) en Ziggo Sport de Formule 1.

Zulke investeringen moeten worden terugverdiend. Tijdens de Giro ergerden veel Eurosportkijkers zich aan reclame-onderbrekingen, ook op spannende momenten. Daar zijn strenge afspraken over gemaakt, beklemtoont Poortman: per uur was er maximaal 12 minuten reclame te zien, de finale van de koers werd niet onderbroken.

Planning

We begrijpen dat dit voor de Nederlandse en Vlaamse wielerkijkers nieuw en daarmee dus ook wennen zal zijn

Gijs Poortman, zendermanager van Eurosport

'We begrijpen dat dit voor de Nederlandse en Vlaamse wielerkijkers nieuw en daarmee dus ook wennen zal zijn, maar we zijn een commerciële zender. We proberen breaks zorgvuldig in te plannen, waarbij we rekening houden met het koersverloop. Dat lukt de ene keer beter dan de andere; livesport laat zich niet plannen.'

De NOS had het nakijken, maar slaagde erin de schade te beperken. 'We probeerden sinds juni 2016 met Eurosport een deal te sluiten over deze Ronde', zegt Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport. 'De Tour de France en de Vuelta zie je altijd bij ons, de Giro doen we af en toe. Deze keer hadden we belangstelling, omdat we veel verwachtten van de Nederlanders. Maar Eurosport wilde de rechten exclusief voor zichzelf houden.'

Sublicentie

Het was een beetje droevig dat we zelf niet live verslag deden

Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport

Twee weken voordat de Giro begon, sloten ze alsnog een deal over een sublicentie: 'Ik ben heel blij daarmee. Als de NOS het had moeten doen met 2 minuten niet-rechtstreeks wedstrijdbeeld per dag, zou dat heel droevig zijn geweest. Nu kregen we 25 minuten, genoeg voor een dagelijks tv-programma. Al was het een beetje droevig dat we zelf niet live verslag deden.'

Nooter: 'Er is flink bezuinigd op de publieke omroep, dat dwingt ons scherp te kiezen. Gelukkig hebben we een deal kunnen sluiten over een sublicentie voor de Spelen. Dit is een van de gevolgen van de bezuinigingen: sport kijken tussen allerlei reclameblokken door. Ik begrijp waarom commerciële zenders hiervoor kiezen, maar irritant is het wel.'