Michael Douglas en Glenn Close in Fatal Attraction.
Michael Douglas en Glenn Close in Fatal Attraction. ©

De Volkskrant tv-selectie voor vrijdag 12 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Reizen Waes
NPO 3, 20.25 UUR

Omdat iedereen al over de legendarische Amerikaanse Route 66 rijdt, reist Tom Waes in zijn laatste aflevering dit seizoen langs weg 65. De reis gaat van Albert Lea, Minnesota, naar Clayton, Louisiana. Onderweg eet hij de grootste hamburger uit zijn leven.

Hinterland
EEN, 20.35 UUR

De Welshe detectives Tom Mathias en Mared Rhys onderzoeken een moord in een bergdorpje. Mathias kampt met een trauma van de keer dat iemand zijn huis in brand stak. Seizoen 3, aflevering 1, maar ook voor nieuwe kijkers prima te volgen.

College Tour
NPO 2, 21.10 UUR

Niet in zijn geboortestad Groningen, maar in filmpaleis Tuschinski in Amsterdam wordt Arjen Lubach geïnterviewd door studenten en Twan Huys; er was simpelweg te veel animo voor de presentator van succesprogramma Zondag met Lubach.

Culture Club
CANVAS, 21.15 UUR

Muziekmagazine Culture Club viert de 40ste verjaardag van Raymond van het Groenewouds klassieker Meisjes. Hij speelt zelf een lied van zijn nieuwe cd. Ook aandacht voor schrijvers Lize Spit en Jeroen Olyslaegers en de Biënnale van Venetië.

De Westerlingen
NPO 3, 21.20 UUR

Het nationalisme bloeit in India: yoga en de koe moeten hoger in het vaandel staan, vinden velen. Verslaggever Nicolaas Veul trekt op met de leden van Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), de grootste hindoe-nationalistische beweging.

The Graham Norton Show
BBC 1, 23.35 UUR

Regisseur Guy Ritchie (Snatch) maakte een nieuwe film over de legende van koning Arthur en komt er met hoofdrolspeler Charlie Hunnam (Sons of Anarchy) over vertellen. Ook actrice Billie Piper en komiek Jason Manford zijn te gast.

Fatal Attraction (Adrian Lyne, 1987)
Eén, 23.35-01.25 uur.

De films van Adrian Lyne baarden in hun tijd nogal eens opzien. De geboren Engelsman Lyne (1941) behoorde met Ridley Scott, Tony Scott, Alan Parker en Hugh Hudson tot een groep Britse regisseurs die naar Hollywood trokken en daar in de jaren tachtig groot werden. Lyne werd gevormd in de reclamewereld, voordat hij op bijna 40-jarige leeftijd debuteerde met het dik aangezette tienermeisjesdrama Foxes (met Jodie Foster). Drie jaar later volgde zijn doorbraak met de musicalfilm Flashdance (1983).

Daarna werden zijn films zwoeler en, volgens de een geiler en volgens de ander ranziger: 9,5 Weeks, Fatal Attraction, Indecent Proposal, Lolita en Unfaithful. De geslaagde en doodenge horrorthriller Jacob's Ladder, een soort The Sixth Sense avant la lettre, was de uitzondering die de regel bevestigde.

In Lynes vanavond uit te zenden Fatal Attraction laat een ogenschijnlijk gelukkige burgerman (Michael Douglas) zich verleiden door een gulzige Glenn Close, die zich vervolgens ontpopt als volbloed stalker. De volledig uit de hand lopende affaire werd destijds een verbeelding genoemd van de angst voor de nieuwe ziekte aids. En de 'omkering van de geslachten' paste goed in de feminiserende samenleving. De vrouw verleidt de man, de man is een bijna willoos slachtoffer. En zij heet Alex.

Het knappe van Adrian  Lynes film is dat die kwaliteiten afgeleiden zijn. Want primair is Fatal Attraction een aan Hitchcock en horror schatplichtige thriller, met identificatiemogelijkheden voor iedereen. Je kunt lang tegendraads meegaan met de vrouw die niet accepteert aan de kant te worden gezet of je één voelen met de echtgenoot die hard voor zijn misstap wordt gestraft, of je identificeren met de bedrogen echtgenote, die vecht voor het behoud van haar gezin.

Jane Eyre (Cary Fukunaga, 2011)
Canvas, 22.15-00.10 uur.

Beeldschoon, maar gesloten en een toonbeeld van zelfbeheersing. Zo zet Mia Wasikowska (Alice in Wonderland, Stoker) het klassieke personage Jane Eyre neer. De onder het oppervlak kolkende passie is voelbaar   precies zoals het hoort in een klassieke bewerking van Charlotte Brontës roman. En klassiek ís de verfilming, al nemen regisseur Cary  Fukunaga (Sin nombre) en scenarist Moira Buffini de structuur van het boek op de schop en krijgt het chronologisch lopende verhaal een effectieve flashbackconstructie, waarbij de meeste tijd is ingeruimd voor de intense relatie tussen Eyre en de brute landheer Rochester (Michael Fassbender). Doordat de makers vasthouden aan Brontës statige taal en de aankleding (licht, decor) overdadig is, is deze Jane Eyre bovenal een smaakvol, soms licht ontroerend plaatjesboek.

Woman in Gold (Simon Curtis, 2015)
NPO 2, 22.55-00.41 uur.

Waar hang Gustav Klimts wereldberoemde portret van de Weense societydame Adèle Bloch-Bauer? Het antwoord kun je beter niet weten voordat je Woman in Gold kijkt: het zou de film van alle spanning beroven. Hoofdpersonage is de Joodse Maria Altmann, Adèles Weense nicht, die na de Duitse annexatie van Oostenrijk in 1938 naar Amerika vluchtte. Adèles portret was familiebezit, tot de nazi's het van de muur haalden en als Dame in goud gingen tentoonstellen. Nu wil Maria het schilderij terug: ze schakelt de jonge advocaat Randy Schoenberg (Ryan Reynolds) in om haar daarbij te helpen. Terwijl Reynolds nauwelijks overtuigt, maakt Helen  Mirren iets moois van haar personage   al is Woman in Gold zeker niet de beste film uit haar carrière. Maria Altmann is een karikaturaal omaatje dat Schoenberg tijdens rechtszittingen hoestbonbons toestopt.