Wagner Moura als Nascimento in Tropa de elite 2.
Wagner Moura als Nascimento in Tropa de elite 2. ©

De Volkskrant tv-selectie voor donderdag 15 juni

DiCaprio in zijn Oscarrol en de best bezochte Braziliaanse film ooit

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma's en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Kunstraadsels
NPO2, 20.25 uur

In deze aflevering het verhaal achter het schilderij Bacchus en Ariadne van Ferdinand Bol. Op dit werk, te zien in de Hermitage in Sint-Petersburg, staat een echtpaar afgebeeld dat zich voordoet als mythische figuren. Wie waren deze mensen echt?

World's best diet
NPO 3, 21.00 uur

Waar ter wereld vind je de beste eetgewoonten? De Britse presentatoren Jimmy Doherty en Kate Quilton gaan op reis en nemen het dieet onder de loep van onder anderen de IJslanders (lekker veel vis) en de Mexicanen (dol op frisdrank).

Check-point
CANVAS, 21.15 uur

Verschillende werelden komen samen in deze docu over het gevangeniswezen in Noorwegen en Amerika. Te zien is hoe de directeur van de humane Noorse inrichting Halden op bezoek gaat in Attica, één van de strengste gevangenissen van de VS.

Britain's Greatest Invention
BBC 2, 21.30 UUR

De BBC gaat in het Science Museum in Londen op zoek naar de belangrijkste Britse uitvinding. Zeven bekende Britten treden op op als ambassadeur van de genomineerden. Die laatste zijn onder meer beton, antibiotica en de tv.

Tekst gaat verder onder de video.

Etgar Keret: een waargebeurd verhaal
NPO 2, 22.55 UUR

Levendig portret van schrijver Etgar Keret, door Stephane Kaas en Rutger Lemm. Via animaties, anekdoten en interviews (o.a. met Keret zelf en Ira Glass van This American Life) kruipen ze in zijn brein.

Tekst gaat verder onder de video.

Beside Bowie: the Mick Ronson story
CANVAS, 23.05 UUR

David Bowie zelf sprak de voice-over in van deze docu over zijn rechterhand, gitarist Mick Ronson. Samen maakten ze alle albums uit 'de Ziggy Stardust-periode'. Ronson werkte ook met Dylan en Lou Reed.

Tropa de elite 2 (José Padilha, 2010)
RTL 7, 22.35-00.50 uur

De eerste Tropa de elite (2007) was een spijkerharde film over de gewelddadige confrontaties tussen een speciale politie-eenheid en de georganiseerde drugsbendes in de favela's van Rio de Janeiro. De film won een Gouden Beer tijdens het filmfestival van Berlijn, het politieke debat dat daarop volgde, loog er niet om. Het Amerikaanse vakblad Variety noemde regisseur José Padilha een fascist. Linkse columnisten vroegen zich af hoe zo'n rechtse film een prijs in Berlijn kon winnen. Het vervolg, dat in 2010 uitgroeide tot de best bezochte Braziliaanse film aller tijden, is een reactie op dat controversiële eerste deel. Ditmaal toont Padilha hoe het geweld tussen politie en drugsbendes door de politiek in stand wordt gehouden. Hoe ongeneeslijk verrot het gezag van Rio is, verduidelijkt hij met een caleidoscopische zondvloed van geweld en gekonkel. Terwijl de gouverneur van Rio en zijn lugubere gevolg als de sardonisch grijnzende belichaming van het kwaad verschijnen, vindt de dolle superagent uit deel één, Nascimento, een opvallende strijdgenoot in mensenrechtenactivist Fraga. Ook al is deze in Nascimento's ogen een veel te softe man, die bovendien met zijn ex is getrouwd. Toch moet het vooral te danken zijn aan de opzwepende regie, het moordende tempo en wellicht ook de compromisloze kijk op de  falende overheid, dat de film in  Brazilië uitgroeide tot de best bezochte film ooit: er werden 11 miljoen kaartjes verkocht.

Tekst gaat verder onder de video.

The Revenant (Alejandro González Iñárritu, 2015)
Film 1 Premiere, 22.35-01.04 uur

Pelsjager Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) is op zijn hoede, als hij, afgezonderd van zijn groep, door het dichtbegroeide bos van het noorden van Amerika anno 1823 stapt. Dan begint de even magistraal gefilmde als weerzinwekkende scène die ruim voor de première van The Revenant al zo veel aandacht opeiste: twee berenwelpjes scharrelen achter een struik vandaan, nauwelijks een tel later stort de moederbeer zich boven op Glass. De aanval van zo'n zes minuten komt in drie etappes en oogt volkomen echt. De vloeiend bewegende opname wekt de illusie dat de slachtpartij in één ononderbroken take is gefilmd. De berin snuift haar adem op de lens. Het geluid van haar klappende kaken en Glass' scheurende vlees blijft ook na afloop van de film hangen. Er is geen ontsnappen aan. De scène is niet alleen de belangrijkste gebeurtenis in de film, maar voelt ook als een nieuwe stap op het gebied van special effects: het niveau is zo hoog dat de trucage onzichtbaar wordt. Alsof Leonardo DiCaprio, de enige factor die het suspension of disbelief zou kunnen doorbreken, tijdens het maken van een natuurdocumentaire per ongeluk aan gort wordt gereten. Een meesterstuk is het. Wat volgt, is een overlevingsdrama van het hoogste niveau, waarvoor de grommende, schreeuwende, spugende, gillende, piepende, sissende en kreunende DiCaprio eindelijk zijn eerste Oscar binnenhaalde.

Tekst gaat verder onder de video.

London River (Rachid Bouchareb, 2009)
Arte, 01.25-02.50 uur

De levens van een godvruchtige, bekrompen arbeidersvrouw van Guernsey en een wijze, Afrikaanse moslimman die in Frankrijk op het land werkt (de Milanees Sotigul Kouyaté, op het festival van Berlijn bekroond als beste acteur) kruisen elkaar in Londen. Beiden zijn daar op zoek naar hun kind, van wie ze niets meer hebben gehoord sinds de bomaanslagen op 7 juli 2005 waarbij 56 mensen omkwamen. De tegenpolen blijken meer op elkaar te lijken dan ze dachten, in een even schematische als stichtelijke parabel over angsten en vooroordelen, die wordt doorsneden met nieuwsbeelden van de aanslagen en couleur locale van de smeltkroes die Londen is.