1811980
© EPA

CBP: producent smart-tv schendt privacy

Het Amsterdamse bedrijf TP Vision, dat smart-tv's voor Philips produceert, geeft tv-kijkers onvoldoende informatie over de verwerking van persoonsgegevens. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) in een donderdag verschenen rapport.

Een smart-tv is een tv die kan worden verbonden met het internet, om zo online uitzendingen te kunnen bekijken en films te huren met behulp van een ingebouwde browser. TP Vision is de enige Nederlandse producent van deze apparaten.

Indringend beeld
Het CBP deed het afgelopen jaar onderzoek naar de wijze waarop TP Vision de gegevens van gebruikers verwerkt. Het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek blijken te worden verzameld en bewaard. Volgens het college kunnen die gegevens 'een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling.' TP Vision gebruikt de gegevens om klanten persoonlijke aanbiedingen te doen. Ook wil het bedrijf er gepersonaliseerde advertenties mee gaan tonen.

Steeds meer mensen in Nederland hebben een smart-tv. 'Het is een opkomende markt. Maar veel mensen zijn zich er niet van bewust dat televisiekijken tegenwoordig eigenlijk een andere manier is van internetten', aldus Merel Eilander van het CBP. 'Tv kijken is tweerichtingsverkeer geworden. De makers weten steeds meer van de kijker. Als het gaat om internet, weten de meeste mensen inmiddels wel dat er privacyproblemen kunnen spelen, maar bij televisie is dat bewustzijn er nog niet. Mede daarom zijn we dit onderzoek gestart.'

Tijdstippen
Per smart-tv houdt TP Vision bij op welke tijdstippen er tv wordt gekeken, welke uitzendingen het vaakst worden bekeken, welke uitzendingen worden opgenomen, welke video's worden gehuurd en welke uitzendingen van Uitzending Gemist er worden bekeken. Volgens het CBP gaat het daarbij om persoonlijke gegevens waarover de kijker zelf zeggenschap zou moeten hebben.

Het bedrijf zou de kijkers daarom van te voren moeten inlichten over het verzamelen van de gegevens. Ook moeten klanten rechtsgeldige toestemming kunnen geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. Door niet transparant te zijn, handelt TP Vision in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Daarnaast ontbreekt er volledige en duidelijke informatie bij het vragen van toestemming voor het gebruik van cookies, aldus het CBP.

Verholpen
TP Vision heeft inmiddels een deel van de overtredingen die door het CBP zijn vastgesteld verholpen. Volgens het CBP is het momenteel echter nog steeds onvoldoende duidelijk voor de gebruiker welke gegevens worden verwerkt. TP Vision heeft laten weten de geconstateerde overtredingen alsnog te zullen aanpakken.

Een woordvoerster van TP Vision laat desgevraagd weten dat er de afgelopen maanden nauw is samengewerkt met het CBP en dat het bedrijf dat ook zal blijven doen. De meeste tekortkomingen zijn volgens haar inmiddels verholpen. Verder benadrukt ze dat de verzamelde klantgegevens op geen enkele wijze zijn misbruikt door TP Vision. 'De gegevens worden gebruikt om de beloofde diensten te kunnen leveren.'