3FM en Radio 2 op de vingers getikt voor concertacties
© ANP

3FM en Radio 2 op de vingers getikt voor concertacties

De Nederlandse publieke omroep heeft zich voor het karretje laten spannen van organisatoren van concerten en festivals. Dat vindt het Commissariaat voor de Media, dat eist dat de NPO hiermee stopt. De toezichthouder hekelt de manier waarop allerlei 'actieweken' tot stand zijn gekomen: in ruil voor gratis promotie in radioprogramma's kregen NPO Radio 2 en 3FM concertkaarten en cd's om weg te geven aan luisteraars. Vaak gebeurde dit op initiatief van commerciële partijen, na intensief overleg over het startsein en de inhoud van een actie.

Dit soort samenwerking is in strijd met de Mediawet: publieke omroepen mogen niet 'dienstbaar' zijn aan het 'maken van winst door derden'. Nieuwe overtredingen worden bestraft met boetes die kunnen oplopen tot 700 duizend euro, maakte het Commissariaat vrijdag bekend. Daarbij weegt mee dat de NPO talloze keren in de fout is gegaan, onder meer bij het festival Lowlands en concerten van U2, Di-rect en Racoon, en dat de publieke omroep eerder op de vingers is getikt voor promotieacties. Radio 2 kreeg in het verleden boetes wegens buitensporige aandacht voor nieuwe albums van Golden Earring en Trijntje Oosterhuis.

Wij willen voorkomen dat kijkers en luisteraars commercieel worden beïnvloed zonder dat in de gaten te hebben

Madeleine de Cock Buning, voorzitter Commissariaat voor de Media

De zaak tegen de NPO kwam aan het rollen door een klacht van Sky Radio Group over oneerlijke concurrentie met publiek geld. Uit onderzoek van de toezichthouder blijkt dat de NPO commerciële partijen inderdaad een 'concurrentievoordeel' heeft geboden. Concertorganisatoren konden gebruikmaken van logo's van Radio 2 en 3FM op posters, flyers en kaartjes, zonder een 'marktconforme vergoeding' te betalen. Volgens het Commissariaat is het in licentie geven van logo's bovendien een 'nevenactiviteit', waarvoor geen toestemming is gevraagd.

Het Commissariaat houdt toezicht op de onafhankelijkheid van het media-aanbod. 'Wij willen voorkomen dat kijkers en luisteraars commercieel worden beïnvloed zonder dat ze dat in de gaten te hebben', stelt voorzitter Madeleine de Cock Buning. 'Daar is in het geval van de actieweken van NPO Radio 2 en 3FM wel sprake van. Daarom grijpen we in.'

Voorlopig geven Radio 2 en 3FM alleen nog concertkaartjes weg die de NPO zelf heeft betaald

De NPO is het oneens met de toezichthouder. Acties op Radio 2 en 3FM zouden uitsluitend een 'redactioneel' doel dienen: 'luisteraars op een passende wijze informeren, binden en betrekken bij de zenders en de muziek die daarop te horen is'. Daarom wil het bestuursorgaan de uitspraak juridisch laten toetsen. In de tussentijd, om de schijn van misstanden weg te nemen, geven Radio 2 en 3FM alleen nog concertkaartjes weg die de NPO zelf heeft betaald.