Zelfrijdende 'eitjes' uit Nederland rijden nog dit jaar door Azië
© SMRT

Zelfrijdende 'eitjes' uit Nederland rijden nog dit jaar door Azië

Als het goed is zoeven de zelfrijdende 'eitjes' van een Nederlands bedrijfje voor het einde van dit jaar in Singapore. Of in China, of Azerbeidzjan. Het bedrijf 2getthere uit Utrecht is een samenwerking gestart met SMRT, een van de grootste ov-aanbieders van Azië.

De 'pods' van het bedrijf zijn bestemd voor bedrijventerreinen, campussen en vliegvelden - en werken op oproepbasis. Wie op een knop drukt, bestelt een chauffeurloos karretje, dat op een snelheid van maximaal 60 kilometer per uur tot 24 passagiers tegelijk kan vervoeren. Omdat het gaat om semi-afgesloten omgevingen, zijn er minder obstakels - zowel letterlijk als juridisch - dan bij de zelfrijdende auto's waar veel grote fabrikanten nu aan werken.

De cabines bewegen zich voort met behulp van ingebouwde sensoren, die de route herkennen aan de hand van magneten in het wegdek. Met kruisingen en slagbomen houden ze zelf rekening. Volgens directeur Robbert Lohmann blijven de zelfrijdende busjes onder alle weersomstandigheden rijden. 'Volledig autonoom rijdende auto's hebben herkenningspunten nodig. Zelfrijdende auto's van andere producenten moeten met regen binnenblijven, maar die van ons niet.'

De joint venture tussen SMRT en 2getthere (35 werknemers) komt voort uit een eerdere samenwerking in Abu Dhabi, waar tien zelfrijdende busjes van de Utrechters sinds 2009 personen en vracht over een traject van anderhalve kilometer transporteren. Het Nederlandse bedrijf verwacht nog dit jaar een 'ongekende grote order' vanuit Azië te krijgen.

Dat zou een doorbraak betekenen, aldus Lohmann. 'Hiervoor praatten we vaak over 6 à 10 pods, vooral in West-Europa. In Azië lopen nu vergevorderde gesprekken over zestig voertuigen.' Volgens de directeur is de maximale capaciteit van een vervoerssysteem met busjes van 2getthere 8.000 mensen per uur. Op een bedrijventerrein in Singapore gaat binnenkort een demonstratie-karretje rijden, om nog meer klanten over de streep te trekken.

Het bedrijf uit Utrecht doet dus goede zaken over de grenzen, maar rijdt in het geniep ook al jaren in bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Daar vervoeren zes zelfrijdende cabines, gespoten in de kleuren van vervoerder Connexxion, sinds 2005 zo'n 2.500 passagiers per dag. Lohmann noemt het project bij Rotterdam 'het best bewaarde geheim van Nederland', om daarna meteen toe te geven dat dat ook wel een beetje aan 2getthere zelf ligt. Het bedrijf heeft geen Facebookpagina, één marketeer in dienst en onderzoekt nog hoe het zich op eigen bodem in de markt wil zetten.

Een gekke tegenstelling met het buitenlandse succes, vindt Lohmann. 'Ik sta haast om de week met delegaties uit de Verenigde Staten, Taiwan en het Midden-Oosten in Rivium, maar als ik op een verjaardag vertel dat we al tien jaar met zelfrijdende auto's in Rotterdam rijden, kijken mensen me vaak verbaasd aan.'