zelfrijdende Google-auto van Lexus.
zelfrijdende Google-auto van Lexus. © AP

Zelfrijdende auto Google veroorzaakt voor het eerst zelf ongeval

Tijdens een testrit nabij het hoofdkantoor van Google in Silicon Valley is een zelfrijdende auto van het technologiebedrijf ingereden op de zijkant van een bus. Het is het eerste ongeluk dat is veroorzaakt door een zelfrijdende auto van Google.

Het voorval vond plaats op 14 februari. Groot is het ongeluk niet te noemen: de zelfrijdende Lexus van Google reed met 3 kilometer per uur toen het voertuig de zijkant van een bus raakte, die op dat moment reed met een snelheid van 24 kilometer per uur. Niemand raakte gewond.

Het is niet het eerste verkeersongeval waarbij een zelfrijdende auto van Google betrokken is, maar het is wel een primeur dat de schuld - in elk geval deels - bij Google ligt. Tot dusver waren het altijd menselijke weggebruikers geweest die blaam troffen.

Zandzakken

Zelfrijdende auto

Nauwelijks geparkeerde auto's meer. De trein krijgt het zwaar. Files worden lánger. De zelfrijdende auto zou wel eens drastisch onze binnensteden kunnen veranderen. (+)

Bij een testrit wilde de Lexus, uitgedost met sensors en camera's, rechts afslaan vanaf een grote boulevard. Op dat moment registreerde het voertuig zandzakken bij een afvoerpunt op de kruising, waardoor het zich gedwongen zag iets naar links uit te wijken. De rijbaan was niet breed genoeg voor de zelfrijdende Lexus en dus moest er een stukje worden meegepakt van de rijstrook ernaast. De Google-auto stopte, wachtte zijn kans af en besloot in te voegen, toen een bus passeerde.

De bijrijder van de zelfrijdende auto, die bij testrits wettelijk verplicht in de wagen zit om in te grijpen bij noodgevallen, liet de situatie op zijn beloop. Hij verklaarde achteraf dat hij had verwacht dat de bus zou afremmen om de Lexus ruimte te geven de zandzakken te ontwijken. Google erkent deels schuldig te zijn aan het voorval. 'Het is duidelijk dat we iets van verantwoordelijkheid dragen, want als onze auto niet daarheen was gereden zou er geen botsing zijn geweest.'

Aangepast

Het resulteerde in schade aan de linkervoorbumper, het linkervoorwiel en een sensor. Google heeft inmiddels de software aangepast om dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen. Zelfrijdende auto's gaan er voortaan vanuit dat bussen en andere grote vrachtauto's 'met minder grote waarschijnlijkheid voorrang zullen verlenen'.

Daags voor het incident hadden de Amerikaanse verkeersautoriteiten toegezegd aan Google dat zelfrijdende auto's waarschijnlijk dezelfde rechtspersoon worden als menselijke chauffeurs. Een veelbelovend vooruitzicht voor Google, want het zou de weg vrijmaken voor zelfrijdende auto's op de Amerikaanse wegen. Of het ongeluk met de bus iets aan die belofte zal afdoen, is ongewis.