Techblog - Google stopt met scannen e-mails in Gmail

Het laatste nieuws, geruchten en roddel voor u bij elkaar geblogd door de specialisten van de Volkskrant.

Berichten

Bekijk nieuwe update(s).
  1. In de loop van dit jaar stopt Google met het ‘lezen’ van e-mailberichten in de consumentenversie van haar e-mailapplicatie Gmail. Het bedrijf doet dit momenteel om gepersonaliseerde advertenties aan te kunnen bieden, aldus een verklaring.

    Doel is volgens Google om het Gmail-beleid ‘op één lijn te brengen’ met dat van andere producten. Er bestaat volgens Bloomberg op dit moment een verschil tussen de zakelijke en de consumentenversie van Gmail, hetgeen voor verwarring zou zorgen bij klanten. Advertenties zullen na de aanpassing alleen nog worden weergegeven op basis van voorkeuren van gebruikers, niet op basis van de inhoud van e-mails.

    Het scannen van e-mails in Gmail-accounts die toebehoren aan bedrijven en overheidsinstellingen, stopte al in 2014. Er werd toen geen reden gegeven voor de beslissing. Volgens Google gebruiken zo’n 1,2 miljard mensen de e-maildienst van het bedrijf.

  2. Tesla wil de muziek in

    Tesla wil zijn eigen muziekstreamingdienst opzetten. Daarom praat de autobouwer met muzieklabels. Dat melden techsite Recode en persbureau Bloomberg.

    Het zou de bedoeling zijn dat elke Tesla straks standaard wordt geleverd met de eigen streamingdienst. Een eerste versie daarvan zal wellicht lijken op streamingdienst Pandora, waarin de gebruiker 'radiostations' kan aanmaken die alleen muziek van een bepaalde artiest spelen.

    Tesla werkt op dit moment samen met bestaande streamingdiensten. In Europa, Hongkong en Australië zit Spotify in de auto's, in de Verenigde Staten en Canada gebruiken Tesla-bezitters Slacker. Wereldwijd gebruiken miljoenen mensen een streamingdienst: Spotify zegt minstens 50 miljoen betalende gebruikers te hebben. Bij Apple is dag not veel hoger: 27 miljoen mensen betalen om via Apple muziek te kunnen luisteren.

    'Wij vinden het belangrijk om onze klanten in de auto een uitzonderlijke ervaring te bezorgen, daaronder valt het luisteren naar muziek die ze willen horen via de dienst van hun keuze', aldus een woordvoerder van het bedrijf. De nieuwste Tesla komt deze zomer uit. Het bedrijf heeft zo'n 400.000 bestellingen voor Model 3, zoals de auto heet, binnengekregen.

  3. Iphone tien jaar oud

    Precies tien jaar geleden kwam de iPhone op de markt. Niemand zal hebben bevroed hoe dit kleine apparaat niet alleen de wereld zou veranderen, maar ook zijn bedenker Apple. The Wall Street Journal heeft de nauwelijks te overschatten invloed van de iPhone inzichtelijk gemaakt in een aantal grafieken. Zo wordt de iPhone afgezet tegen andere iconische producten zoals de Toyota Corolla, de Zippo, de Barbiepop en de Sony Playstation waar het gaat om aantallen verkochte producten. Maar bovenal wordt duidelijk hoe Apple de afgelopen tien jaar is gegroeid, in alle opzichten.

  4. Fietsslot blokkeert mobieltje

    Appjes die het mobieltje blokkeren tijdens het fietsen zijn er al langer, maar het grote probleem is dat deze op vrijwillige basis werken. Je kan de app namelijk gemakkelijk van je telefoon verwijderen. KPN brengt nu samen met Veilig Verkeer Nederland een ‘slim fietsslot’ op de markt dat een stuk dwingender is. Het slot blokkeert een mobiele telefoon zodra de fiets van het slot gehaald wordt, met uitzondering van 112. Nadat de fiets met behulp van een app op slot is gezet, kan de bezitter weer naar hartenlust Whatsappen, Instagrammen of Snapchatten. De zogenoemde Safe Lock moet eind dit jaar voor zo’n 100 euro in de schappen liggen, in eerste instantie alleen voor Android. (LV)

  5. Internet kan nog stuk sneller

    Negen op de tien Nederlandse huishoudens hebben toegang tot een verbinding van minstens 100 Mbit/s, terwijl slechts zo’n 35 procent daar ook daadwerkelijk gebruik van maakt. De resterende 55 procent kan dus nog over naar een sneller abonnement, maar heeft daar blijkbaar geen behoefte aan. Verder blijkt volgens brancheorganisatie Nederland ICT dat Nederlanders gemiddeld per dag 32 MB mobiele data verbruiken, ten opzichte van 20 MB een jaar eerder. Ook worden er thuis steeds meer apparaten op het wifi-netwerk aangesloten. (LV)

  6. Gesponsorde liedjes in Spotify

    Spotify test momenteel een nieuw onderdeel in zijn populaire muziekdienst: gesponsorde liedjes. Het idee is dat platenmaatschappijen betalen om hun liedjes te laten opduiken op specifieke afspeellijsten, zolang die songs daarin passen. Een populaire playlist van Spotify is Discover Weekly, een gepersonaliseerde bundel songs. De gesponsorde songs zouden alleen in de gratis versie moeten gaan opduiken en kunnen voor het nog altijd verlieslijdende Spotify een zeer welkome extra bron van inkomsten zijn. (LV)

  7. Liever makkelijk dan veilig

    Bedrijven, overheden en burgers wapenen zich niet snel genoeg tegen de groeiende digitale dreigingen. Dat staat in het Cybersecuritybeeld Nederland 2017. Volgens het rapport van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) wordt het gat tussen dreiging en maatregelen eerder groter dan kleiner.

    Zowel thuis als op het werk kiezen mensen vaak de snelste oplossing en niet de veiligste. Aparte aandacht is er voor het Internet of Things. Allerlei apparaten die aan internet hangen hebben volgens de onderzoekers doorgaans geen goede beveiliging en zijn daardoor te misbruiken.

  8. Ook Google tegen terrorisme

    Na Facebook neemt ook Google meer maatregelen om het verspreiden van terrorisme op internet tegen te gaan. Het bedrijf komt met nieuwe technologieën om terroristisch videomateriaal op te sporen en stelt meer mensen aan die video’s op YouTube beoordelen. Google zegt ook te spreken met onder meer Facebook, Microsoft en Twitter om kennis op anti-terreurgebied te delen. (LV)

  9. Katy Perry: 100 miljoen Twitter-volgers

    Katy Perry heeft vrijdag de magische grens van 100 miljoen volgers op Twitter bereikt. De popzangeres is de eerste persoon ooit die dit voor elkaar heeft gekregen. Katy is sinds 2009 actief op het sociale medium.

    In bijna acht jaar tijd heeft ze meer dan 8.000 tweets de wereld ingestuurd. De dag dat Perry de allermeeste aandacht kreeg op Twitter was in 2015 toen ze optrad tijdens de pauze van de Super Bowl.

    Justin Bieber zit Katy overigens op de hielen met ruim 96 miljoen volgers. En ook voormalig president Barack Obama doet het niet slecht met 90 miljoen volgers. Taylor Swift heeft er 85 miljoen. Op de vijfde plaats staat zangeres Rihanna met 74,1 miljoen volgers.

    Perry brak in mei een record op YouTube met de video van haar nieuwste single Bon Appetit. In 24 uur werd deze 16,8 miljoen keer bekeken. Het vorige record stond ook op haar naam. Tot mei was de video van haar hit Roar het meest bekeken in slechts één dag.

  10. Hoe Siri zijn voorsprong verspeelde

    Met de geluidskwaliteit van de nieuwe Homebox van Apple schijnt helemaal niets mis te zijn. De vraag is ondertussen hoe goed de door deze box gebruikte digitale assistent Siri nou eigenlijk is. Kenners zijn het erover eens: Siri blijft achter bij de concurrentie van Amazon, Microsoft en Google, wier slimme speakers complexe opdrachten beter begrijpen. De assistent van Google presteert vooralsnog het best.

    In een lang en fascinerend stuk beschrijft The Wall Street Journal waar de achterstand van Siri vandaan komt. Siri was een van de laatste grote projecten van Steve Jobs, maar in de jaren erna leek alle energie van het bedrijf in de grote geldmaker te zijn gestoken: de iPhone. Belangrijke mensen van het oorspronkelijke Siri-team zijn inmiddels vertrokken. Zo begonnen twee mede-oprichters met het concurrerende Viv, dat inmiddels door Samsung is ingelijfd. Anderen volgden de twee of liepen over naar Google of Amazon. Als gevolg hiervan is de voorsprong die Apple in 2011 had als sneeuw voor de zon verdwenen.

    Typerend is een bezoek van Siri-mensen aan Amazon in 2014. Waar ze dachten mijlenver voor te lopen, werden ze omver geblazen door een video met de slimme speaker van Amazon die ook opdrachten in drukke ruimtes (en op afstand) kon begrijpen. De Siri-mensen verlieten de zaal met hangende pootjes.

    Apple kondigde deze week zijn eigen speaker aan. (LV)