Megaverlies, megabonussen en minder nieuwe gebruikers voor Snap
© ANP

Megaverlies, megabonussen en minder nieuwe gebruikers voor Snap

De eerste kwartaalcijfers van het moederbedrijf van Snapchat, Snap, vallen bepaald niet mee. Misschien nog wel erger dan het verlies van 2,2 miljard dollar is de beperkte groei van het aantal gebruikers.

In aanloop naar de bekendmaking van de kwartaalcijfers deed Snap-topman Evan Spiegel nog laconiek over Facebook. Op vragen van analisten of hij bang is voor de Grote Concurrent reageerde hij door in lachen uit te barsten. Spiegel benadrukte verder het belang van creativiteit: 'Als je een creatief bedrijf wil zijn, moet je er niet raar van opkijken als anderen je producten kopiëren. Je moet er zelfs van genieten.'

Het is de vraag of dat echt het geval is. Facebook heeft de afgelopen tijd veel succesvolle en voorheen unieke zaken van Snapchat gekopieerd. Niet alleen in Facebook zelf, maar ook in de apps van zijn dochterondernemingen Whatsapp en Instagram. Ooit was Snapchat uniek in gebruiksgemak en navigatie, waar niet tekst maar de camera altijd het uitgangspunt is. Direct stories, filters, vanzelf verdwijnende beelden? Bijna iedereen biedt dit nu aan.

Kopieergedrag

Het aantal keren dat Facebook de laatste maanden Snapchat heeft gekopieerd is nauwelijks meer te tellen, maar daar liggen gebruikers van Facebook en Instagram niet wakker van. Integendeel. Het schaamteloze kopieergedrag heeft geleid tot de 200 miljoen mensen die dagelijks Instagram Stories gebruiken, meer dan de 166 miljoen dagelijkse gebruikers die Snapchat nu heeft.

Het eerste kwartaal kwamen er 8 miljoen Snapchat-gebruikers (een groei van 5 procent) bij, wat analisten erg tegenvalt. Er werd rekening gehouden met groeipercentages van meer dan 10 procent. Wel namen het aantal 'snaps' en de gemiddelde tijd die op de app wordt doorgebracht flik toe. Ook fijn: Snapchat heeft nog altijd een erg jonge gebruikersgroep, gemiddeld veel jonger dan Facebook en Instagram.

Advertenties

De omzet (vooral uit advertenties) nam stormachtig toe: met 286 procent tot iets minder dan 150 miljoen dollar. Maar ook hier hielden analisten rekening met wat fleuriger cijfers. Wat het allemaal extra pijnlijk maakt, is het kwartaalverlies van maar liefst 2,2 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog maar 105 miljoen dollar. Dit grote verlies is voor het overgrote deel het gevolg van de gigantische bonussen die zijn uitgekeerd rondom de beursgang van Snap. Het bedrijf gaf hier maar liefst 2 miljard aan uit. Topman Spiegel incasseerde een beursgangbonus van 750 miljoen dollar.

Aanloopverliezen bij groeiende bedrijven horen er natuurlijk bij, maar dan moet dat wel gepaard gaan met een exponentieel stijgende groei van het aantal gebruikers. Nu dat laatste niet is gebeurd, overheerst de teleurstelling. Het aandeel Snap zakte dan ook flink op de beurs.

Benieuwd naar alle functies die Facebook heeft gekopieerd van Snapchat? Ga met je muis over onderstaande afbeelding en klik op de icoontjes. De tekst gaat verder na de afbeelding.

Arrogantie

Snap doet wat meer dan alleen de app Snapchat: het maakt ook brillen. Deze dragen echter nog weinig bij aan de omzet: iets meer dan 8 miljoen dollar op het totaal van 150 miljoen. Dat zou betekenen dat er in het eerste kwartaal ongeveer 60 duizend van die Spectacles zijn verkocht.

De arrogantie van Snap-topman Evan Spiegel kent ondertussen nog altijd geen grenzen. In hetzelfde praatje met analisten voorafgaand aan de cijfers trok de miljardair de vergelijking met Google en Yahoo: 'Alleen omdat Yahoo ook een zoekvenster heeft, wil dat nog niet zeggen dat ze Google zijn.' Met andere woorden: Snap is hier Google en Facebook is Yahoo.