Borden in een Frans restaurant.
Borden in een Frans restaurant. © REUTERS

Man krijgt 7500 euro boete voor neprecensie Frans restaurant

'Dit restaurant is zwaar overschat. Het enige bord dat goed gevuld was, was die met de rekening erop.' Deze neprecensie op een Franse reviewsite kost een Fransman 7500 euro. De man werd veroordeeld tot het betalen van de boete omdat hij zijn negatieve beoordeling vijf dagen plaatste voordat het restaurant überhaupt geopend was.

Diefstal

'Je kunt niet zomaar iemand de grond in boren, je moet beseffen wat je ermee aanricht', zegt topkok Ron Blaauw. Lees zijn reactie en die van anderen in de rondvraag.

De man schreef de recensie onder het pseudoniem The Clarifier in juli 2013 op de Franse site Pages Jaunes. De eigenaar van restaurant Loiseau des Ducs - inmiddels bekroond met een Michelinster - stapte naar de rechter. Volgens hem hebben alle klanten het recht om hun mening te geven online, negatief of positief, maar neprecensies gaan in tegen zijn principes. Het restaurant is vernoemd naar de Franse topkok Bernard Loiseau, die in 2003 zelfmoord pleegde na geruchten dat hij één van zijn drie Michelin-sterren zou verliezen.

Loiseau des Ducs is niet de enige die het niet meer pikt. Begin deze maand kondigde het Amerikaanse Amazon aan dat het een rechtszaak zal aanspannen tegen meer dan duizend mensen die tegen betaling neprecensies hebben geplaatst. Via schimmige internetsites kunnen kwaadaardige restaurant- of bedrijfseigenaren de concurrentie zwartmaken met nepbeoordelingen. Ook werd een Australische verhuursite van vakantieappartementen onlangs beschuldigd van het omkopen van klanten om negatieve recensies te verwijderen. In Nederland zijn dergelijke gevallen niet bekend, zegt de woordvoerder van reviewsite IENS. 'Daar is de markt gewoon te klein voor.'

Vorige week is een groep gefrustreerde restaurateurs en recensenten een campagne gestart tegen neprecensies. De groep roept via de twitterhashtag #noreceiptnoreview de belangrijkste recensiesite TripAdvisor op om alleen nog recensies te plaatsen van mensen die een bonnetje hebben. Volgens een van de initiatiefnemers is er een groeiend gebrek aan vertrouwen in online beoordelingen. 'Dit is een groot probleem voor de democratisering van het web'. In de bezoekcijfers van de sites als IENS is een verminderd wantrouwen nog niet waar te nemen, die zijn ieder jaar hoger.  

De twitteractie krijgt veel steun, maar TripAdvisor heeft al laten weten geen voorstander van het plan te zijn. 'Wij geloven dat elke ervaring telt, niet alleen die van de persoon die de rekening betaalt', liet de woordvoerder weten aan de Britse krant The Guardian. TripAdvisor zegt zijn uiterste best te doen om de rotte appels tussen de 250 miljoen reviews die op de site geplaatst zijn te filteren. 'We hebben speciale teams en geavanceerde systemen en technieken om fraudeurs op te sporen, en sterke sancties om hen af te schrikken.'

Veelheid

Er is een groeiend gebrek aan vertrouwen in online beoordelingen. Dit is een groot probleem voor de democratisering van het web

Dit vindt ook het Nederlandse IENS - onlangs overgenomen door TripAdvisor. 'Zware restricties belemmeren mensen een review achter te laten. Bij IENS gaat het om de veelheid van reacties bij elkaar. Hoe meer recensies, hoe evenwichtiger het beeld. In totaal hebben we bijna 850 duizend beoordelingen op IENS. Enkele neprecensies hebben zo weinig invloed. Daarnaast doen we heel veel om neprecensies op te sporen en te verwijderen.'

Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is het daar niet mee eens. 'De invloed van online recensies is heel groot. Iedereen heeft belang bij een transparant en betrouwbaar reviewsysteem. Anoniem reageren zou niet mogelijk moeten zijn, nu kan ieder boos personeelslid zijn gram halen op internet. Dan maar wat minder recensies', zegt woordvoerder Joris Prinssen.

KHN krijgt zorgwekkende signalen uit de branche, bijvoorbeeld over chantage door online reviewers. Prinssen: 'Klanten zeggen 'geef mij gratis koffie, dan zal ik niets vervelends schrijven'. Dit komt veel vaker voor dan we dachten. Nadat we over dit fenomeen hadden gehoord, plaatsen we een poll op onze site om onze leden te peilen. 61 procent van de 770 respondenten gaf aan dat ze hier wel eens mee te maken hadden gehad.'

Ook topkok Ron Blaauw is voor een hardere aanpak van nepreviews. 'Het kost een restaurant klandizie, het is in feite diefstal. Andersom gebeurt het in Amsterdam trouwens ook veel, dan opent er een nieuw restaurant en heeft het in de eerste twee dagen al vijftien positieve recensies. Die zijn allemaal door het personeel geschreven, en daar wordt heel weinig tegen gedaan door die reviewsites.'