Instagram-oprichter Kevin Systrom
Instagram-oprichter Kevin Systrom © anp

Instagrams schaamteloze kopie van Snapchat: gek of geniaal?

Instagram kondigde dinsdag aan zijn grootste concurrent Snapchat vrijwel exact te kopiëren met Instagram Stories. Is de 'schaamteloze' zet van Facebooks Instagram gek of geniaal?

In de nieuwste update, die de komende weken wordt uitgerold op Android-toestellen en iPhones, krijgen gebruikers de mogelijkheid om een verhaal te vertellen in foto's en filmpjes die ze die dag hebben gemaakt. Gebruikers kunnen ook tekst, stickers en tekeningen over de foto's en video's plakken. De 'stories' verdwijnen na 24 uur vanzelf.

De gelijkenissen met het populaire Snapchat zijn niet slechts treffend, Instagram Stories is identiek aan Snapchat Stories. Of, zoals techblog Mashable het verwoordt: 'Instagram heeft nog net de moeite genomen de volgorde van wat icoontjes te wisselen, maar dat was het dan ook wel.'

De baas van Instagram, Kevin Systrom, maakt er geen geheim van waar hij zijn inspiratie vandaan heeft. 'Snapchat verdient alle eer', zegt hij in een interview met Techcrunch. 'Maar dit gaat niet over wie iets heeft uitgevonden, dit gaat over hoe je het daarna aanpakt en of je het netwerk hebt om het succesvol te maken.' Systrom zegt dat kopiëren alomtegenwoordig is in de techsector. 'De filters van Instagram en de newsfeed van Facebook zijn ook en masse overgenomen door andere sociale netwerken en de hashtags en de @-usernames van Twitter zijn een standaard geworden. Wie kan het iemand kwalijk nemen als hij de beste manier om bepaalde informatie te presenteren overneemt?'

Snapchat-fans spreken er schande van en hebben Instagram al omgedoopt in Snapstagram. Maar prominente techblogs noemen het een slimme zet. 'Zelden zag je een sociaal netwerk zo openlijk en schaamteloos een concurrent kopiëren, maar het maakt niet uit. Uiteindelijk zal het weinig uitmaken wie het heeft uitgevonden. Facebook was ook niet de eerste in zijn soort maar werd wel de grootste', schrijft Wired. 'Stelen is slecht', schrijft Gizmodo-blogster Eve Peyser, 'maar ik kijk nu al amper nog om naar Snapchat. Instagram gaat Snapchat verpulveren.' Recode noemt het 'het beste van beide netwerken samengevoegd: de functionaliteit van Snapchat met het netwerk van Instagram.'

The Next Web noemt de hele interface en functionaliteit weliswaar hetzelfde, maar denkt dat Instagram beter een groot publiek kan aanspreken dan 'het toch wat vage Snapchat'.

Gedurfde zet

Het lijkt een logische, maar gedurfde zet. De razendsnelle opmars van Snapchat onder jongeren werkt Facebookoprichter Mark Zuckerberg al jaren op zijn zenuwen. In 2013 deed hij een overnamebod van 3 miljard dollar op Snapchat. Toen het bedrijf dat afwees deed Facebook met Poke en Slingshot verwoede pogingen om Snapchat het gras voor de voeten weg te maaien, maar de apps flopten jammerlijk. Gelukkig had Facebook de troef Instagram nog achter de hand, dat het in 2012 voor 1 miljard dollar overnam.

Net als Snapchat spreekt Instagram vooral de jongeren aan die de bedrijven nodig hebben om relevant te blijven bij adverteerders. Met 300 miljoen gebruikers, versus 150 miljoen voor Snapchat, is Instagram nog steeds de winnaar. Maar Instagram is er voor de 'speciale momenten'. 'Ik heb al zes dagen niets gepost omdat mijn dagelijks leven niet interessant genoeg is', zegt Systrom zelf. Snapchatgebruikers zijn veel actiever dan Instagramgebruikers. Snapchat is er voor de triviale dagelijkse gebeurtenissen, opgeleukt met een grappige sticker, tekst of tekening. Het appelleert aan een gedragsverandering die al enige tijd gaande is onder jongen: de hele dag door delen.

Oorlog

Mashable noemt het een daad van oorlog. 'De app-arena is gevuld met dubbelgangers, maar nooit op dit niveau. De overeenkomst in naam en functionaliteit zijn simpelweg te groot. 'Mashable denkt dat de kans groot is dat het tot een rechtszaak komt. 'Dit zijn twee sociale-mediazwaargewichten met miljoenen, zo niet miljarden te verliezen of te winnen.' Snapchat wil vooralsnog niet reageren.  

Volgens advocate Marieke Neervoort van SOLV staat Instagram in ieder geval vanuit Nederlands perspectief in zijn recht de functionaliteit van Snapchat te kopiëren. 'Als Instagram net als Snapchat foto's na 24 uur wil wissen, dan mogen ze dat gewoon doen, een concept is niet beschermd.'

Zaken als naam, design en broncode zijn een ander verhaal. 'Maar de vormgeving verschilt genoeg en ik ga er vanuit dat Instagram de software voor de Stories-functie zelf zal hebben ontwikkeld.' Neervoort vermoedt dat het kopiëren van de naam onderdeel is van de strategie van Instagram. 'Het gebruiken van de identieke naam Stories draagt zeker bij aan de ophef die erover is lijkt wel een bewuste zet van Instagram om media-aandacht te krijgen. Die naam is namelijk indien nodig zo weer aangepast, en intussen heeft deze nieuwe functie van Instagram wel mooie media-aandacht gekregen.'