HP-printer bestelt op eigen houtje nieuwe inkt
© HP

HP-printer bestelt op eigen houtje nieuwe inkt

HP begint Netflix-achtige dienst rond printjes

Er wordt nog steeds veel geld uitgegeven aan printen, vooral aan online verkrijgbare goedkope inkt. Fabrikant HP wil de klant terugwinnen met een abonnement.

Heeft het mobieltje de printer overbodig gemaakt? Deels natuurlijk wel. Of het nou om foto's, concertkaartjes, routebeschrijvingen of documenten gaat: alles is digitaal beschikbaar op de mobiele telefoon. Maar er wordt nog altijd heel veel geld uitgegeven aan printbenodigdheden, vooral inkt. Volgens Thijs Bregman van online-inktleverancier 123inkt is de vraag naar printerinkt nog steeds groot, met name naar goedkopere huismerken. 'Ik denk wel dat de markt hier erg is verschoven van fysieke winkels naar online.'

Last van merkloze inkt

Marktleiders HP en Canon, beide met een aandeel van rond de 20 procent, zullen ook last hebben van webwinkels die goedkope, merkloze printerinkt verkopen. Bovendien ziet HP naar eigen zeggen dat de markt de laatste jaren stevig is veranderd. Foto's delen doet de moderne consument op andere manieren dan op papier. Toch denkt HP die consument weer terug te kunnen winnen. 'Een foto die is afgedrukt op papier geeft een hele andere beleving dan een kiekje op je smartphone', zo zegt Hans José van HP. Het grootste probleem is om de gedigitaliseerde consument over te halen zijn papierprinter weer te gaan gebruiken.

HP probeert dat nu met een nieuwe dienst: tegen een vast bedrag per maand kunnen consumenten kleurenprintjes maken waarbij HP zonder bijbetaling nieuwe inktcartridges thuisbezorgt. De printerfabrikant hoopt hiermee een nieuwe markt aan te boren onder particulieren. Voor zakelijke gebruikers bestaat dit soort printabonnementen al langer.

Obstakels

Voor 3 euro kunnen er vijftig pagina¿s worden geprint, voor 10 euro zijn dat er driehonderd

Het is het mantra voor iedere marketingmedewerker: we willen de Netflix voor 'x' zijn, waarbij je voor 'x' elke gewenste verkoopmarkt kunt invullen. Scheermesjes bijvoorbeeld, verse groenten, muziek of e-books. HP hoopt consumenten meer aan het printen te krijgen met een dienst waarbij klanten voor een vast bedrag per maand een bepaald aantal uitdraaien kunnen maken.

Volgens José wil HP hiermee twee obstakels bij de consument overwinnen. Allereerst vindt de klant cartridges te duur. Niet voor niets wordt printerinkt ook wel 'het zwarte goud' genoemd. Omgerekend kost een liter printinkt duizenden euro's. José: 'Dus een particulier denkt wel twee keer na voordat hij een hele pagina in full colour uitdraait.' Daarnaast is er het gedoe: net als je besloten hebt dat je dat printje toch echt nodig hebt, is de inktpatroon op. Voor beide problemen denkt de fabrikant een oplossing te hebben gevonden: tegen een vast bedrag per maand uitdraaien maken. Voor 3 euro kunnen er vijftig pagina's worden geprint, voor 10 euro zijn dat er driehonderd.

De op het internet aangesloten printer registreert wanneer de inkt bijna op is en bestelt vervolgens op eigen houtje nieuwe inktpatronen, die worden thuisbezorgd. De oude gaan met een recyclingzakje retour. De consument moet zelf nog wel voor voldoende printpapier zorgen. In de kostenberekening van de consument maakt hetdan niet uit of er een A4'tje met één letter wordt uitgedraaid of een complete kleurenpagina.

Waar zit de winst?

HP begon deze dienst, HP Instant Ink genaamd, al eerder in de Verenigde Staten en Canada. De fabrikant richt zich op gezinnen, scholen, studenten en zzp'ers. Zij kunnen in theorie veel geld besparen. Maar waar zit dan de winst voor HP? Hoopt de marktleider op deze manier soms marktaandeel terug te snoepen van de makers van de goedkopere huismerkinkt?

José laat zich hier niet over uit. 'Voor ons is dit een lucratief model. We maken er geen verlies op.' Maar HP is er nog lang niet. Amerikanen en Canadezen die een printabonnement hebben, blijken niet meer te gaan printen, iets waar HP wel op zegt te hopen. Bregman van 123inkt moet het nog maar zien: 'De consument wil een keuze hebben en niet aan één leverancier vastzitten.'