Betalende Spotify-luisteraars krijgen voortaan nieuwe albums een stuk eerder
© ANP

Betalende Spotify-luisteraars krijgen voortaan nieuwe albums een stuk eerder

De kogel is door de kerk: Spotify gaat onderscheid maken tussen zijn gratis en betalende luisteraars. Nieuwe albums kunnen pas twee weken later worden beluisterd door de gratis klanten. Het onderscheid wordt overigens alleen doorgevoerd als de betrokken artiesten dat willen.

De deal hing al een tijdje in de lucht. Onder druk van de platenmaatschappijen werd Spotify gedwongen enige concessies te doen. Als eerste heeft de muziekdienst nu afspraken gemaakt met Universal Music Group, de stal van onder meer Ariana Grande, Justin Bieber, the Weeknd, Drake en U2. Het gratis weggeven van hun muziek is diverse artiesten al lange tijd een doorn in het oog. Een van de bekendste critici is de Amerikaanse zangeres Taylor Swift. Haar albums zijn op dit moment daarom niet via Spotify te beluisteren.

Met de nu gemaakte afspraken kunnen nieuwe uitgaven, op verzoek van de artiesten, in eerste instantie alleen op Spotify Premium beschikbaar komen. Twee weken later is het dan voor iedereen beschikbaar. Het gaat rechtstreeks in tegen de ideeën van topman Daniel Ek, die altijd heeft volgehouden dat hij in het gratis model gelooft. Toch is het voor Spotify maar een kleine concessie. Of misschien zelfs wel helemaal geen concessie: het kan zijn klanten juist over de streep trekken een overstap te wagen naar een betaald abonnement. Op dit moment heeft Spotify 50 miljoen betalende abonnees. Concurrent Apple Music moet het doen met 20 miljoen. Het grootste deel (70 procent) van Spotify's klanten is nog altijd niet-betalend.

173 miljoen verlies

Van de bijna 2 miljard euro die het bedrijf in 2016 aan omzet binnenhaalde moest ruim 1,6 miljard euro aan royalties worden afgedragen

Naar verwachting zullen ook andere grote platenmaatschappijen (Sony, Warner) volgen. Voor Spotify is dit belangrijk, want met de nieuwe afspraken kan het bedrijf wat besparen op zijn uitgaven. Ingewijden weten volgens techsite the Verge dat Spotify door de deal voortaan iets minder hoeft te betalen aan Universal. Van de bijna 2 miljard euro die het bedrijf in 2016 aan omzet binnenhaalde, moest ruim 1,6 miljard euro aan royalties worden afgedragen. Verreweg het meeste geld wordt met het betaalde abonnement verdiend: 1,96 miljard dollar. Spotify verdient daarnaast 220 miljoen aan advertenties, die bij het gratis abonnement worden aangeboden.

In totaal leed Spotify vorig jaar nog 173 miljoen verlies. Het van oorsprong Zweedse bedrijf bereidt al enige tijd een beursgang voor. Die wordt dit jaar echter niet meer verwacht.