Verstappen valt uit na wereldstart in Grote Prijs Canada: 'Het is het hele seizoen al ruk'
© AFP

Verstappen valt uit na wereldstart in Grote Prijs Canada: 'Het is het hele seizoen al ruk'

Een droomstart. Rijden op de tweede plaats, opeens een haperend geluid en daarna armen die uit frustratie de ene na de andere korte, felle beweging maken. Zo eindigde voor Max Verstappen (19) zondagavond al in de elfde ronde de Grote Prijs van Canada. Een lege accu, was de eerste diagnose van zijn monteurs.

'Helemaal ruk', was het ongezouten commentaar van Verstappen voor de camera van Ziggo Sport. In Canada sloot hij voor de tweede keer op rij een raceweekeinde bloedchagrijnig af. Twee weken geleden zag hij hoe zijn teamgenoot Daniel Ricciardo in Monaco champagne spoot op het podium, terwijl hij de race voor de Australiër startte.

Zijn team Red Bull besloot Ricciardo op een andere, achteraf betere strategie te zetten. Het maakte Verstappen woedend. Er was een crisisoverleg in zijn coureurskamer voor nodig om hem tot bedaren te brengen. In Montreal was het domme pech die hem trof, net als bij zijn uitvalbeurten in Bahrein en Barcelona eerder dit seizoen. Het verzachtte de pijn van zijn uitvallen niet.

Misgegokt

Want: 'Het is het hele seizoen al ruk, met alles', zei hij nog maar eens. Verstappen zit op z'n zachtst gezegd niet in de gelukkigste fase van zijn nog jonge Formule 1-loopbaan. Tijdens de testdagen in Barcelona begin maart bleek al dat Verstappens team met het aanpassen van de auto aan de nieuwe regels (bredere auto's en branden) had misgegokt. Het sterke punt van de Red Bull-auto van vorig seizoen, het chassis, was nu opeens een zwak punt geworden.

De twee andere topteams - Mercedes en Ferrari - hadden het wel meteen goed voor elkaar. Red Bull begon daarna aan een inhaalslag en is daar nog altijd mee bezig. Gestaag kroop het team in de eerste zeven races van het seizoen richting Mercedes en Ferrari. Maar een ontwikkelingsachterstand goedmaken in de Formule 1 is als dweilen met de kraan open.

De concurrentie verbetert de auto's ook voortdurend. Als op het ene gebied een gaatje is gedicht, ontstaat ergens anders weer een achterstand. En dan is er nog het grootste zorgenkind: de Renault-motor. Die bleek tijdens de testdagen al niet betrouwbaar, waardoor Renault besloot een zwaarder onderdeel van vorig seizoen in Verstappens motor te schroeven tot er een oplossing was voor de betrouwbaarheidsproblemen.

Het is een oplossing die lang op zich laat wachten. Zelfs Verstappen zegt inmiddels geen idee meer te hebben wanneer de Fransen met goed nieuws komen. Dus reisde hij zonder hoge verwachtingen af naar Canada. Op de lange rechte stukken van het Circuit Gilles Villeneuve speelt motorvermogen een belangrijke rol.

Daar ontbreekt het juist aan in de Renault-motor van Verstappen. In Canada kon Verstappen tijdens de vrije trainingen het tempo van de Ferrari's en Mercedessen aardig bijbenen. Tijdens de kwalificatie maakten die auto's wat extra vermogen vrij in hun krachtbronnen.

Wereldstart

De vijfde startplek was daardoor het hoogste haalbare voor Verstappen. Tijdens de race was zijn missie kraakhelder: met lef de tijd pakken die zijn motor hem niet kan geven. En dat deed hij vanaf de allereerste meter. Hij had een wereldstart. De Nederlander slalomde langs drie auto's voor hem. Alleen raceleider Lewis Hamilton (Mercedes) werd niet door hem verschalkt.

Het werd nog prettiger voor Verstappen toen hij zag dat beide Ferrari-auto's dramatisch aan de race begonnen. Kimi Räikkönen verloor meteen een aantal plaatsen bij de start. WK-leider Sebastian Vettel beschadigde in de eerste ronde zijn voorvleugel en moest daardoor gedwongen een vroege pitstop maken, wat funest was voor zijn podiumkansen.

Verstappen reed probleemloos op de tweede plaats en had een prettig uitzicht op het podium, tot die noodlottige elfde ronde. Vanuit de garage van zijn team zag hij daarna ook nog eens zijn teamgenoot Ricciardo voor de derde opeenvolgende keer op het podium eindigen. Dankzij het uitvallen van Verstappen reed hij naar een derde plaats, achter de Mercedessen van racewinnaar Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Het was een podiumplaats die Ricciardo min of meer aan Verstappen had te danken, net als in Monaco. Dat deed de Limburger misschien nog wel meer pijn dan zijn uitvallen. Zonder zicht op racezeges is het verslaan van de man met exact hetzelfde materiaal namelijk de manier voor een coureur om zich te onderscheiden.

Iets wat hij bijvoorbeeld in China deed, toen hij na een fabelachtige regenrace zijn vooralsnog enige podiumplek van het seizoen verdiende. Het is het soort race waar Verstappen over twee weken in Azerbeidzjan naar hunkert.

Lees verder

Verstappen woedend over strategie team
Na zo'n veertig ronden in de Grote Prijs van Monaco klonk opeens de stem van Max Verstappen uit de speakers in de perszaal. Er volgde een zin waarin alleen het woord 'ramp' duidelijk te horen was. De rest was weggepiept wegens gevloek.

Verstappen wil wel, maar zijn auto werkt niet mee
Een jaar geleden moesten er voor Max Verstappens neus twee auto's uitvallen om de Grote Prijs van Spanje winnen. Nu zijn het er vier. Gezien de op dit moment snellere Ferrari's en Mercedessen hoeft niemand de 19-jarige coureur te vertellen dat prolongatie van zijn zege van vorig jaar zondag nagenoeg onmogelijk is. Of er moet een soortgelijk mirakel plaatsvinden als een jaar geleden.