Michael Boogerd wint de zestiende etappe van de Tour in 2002. Hoogtepunt van de Raboploeg in een zwarte periode, bleek later na onthullingen over dopinggebruik.
Michael Boogerd wint de zestiende etappe van de Tour in 2002. Hoogtepunt van de Raboploeg in een zwarte periode, bleek later na onthullingen over dopinggebruik. © AFP

Sponsorgeld Rabobank gaat voortaan naar de gewone club

Bank blijft met 30 miljoen euro per jaar grootste sponsor van Nederland

Het grote geld ging twintig jaar lang naar het profwielrennen, maar zelfs nu die banden na vier jaar afkicken definitief zijn doorgeknipt, blijft Rabobank de grootste sponsor van Nederland. Het nieuwe jaarbedrag voor sport (en cultuur) komt, aldus Rabo's strateeg sponsoring Tom van Kuyk, op 'om en nabij' de dertig miljoen euro.

In de hoogtijdagen van de ondersteuning uit de kas van de coöperatieve bank uit Utrecht ging 50 miljoen euro naar de afdeling sponsoring. Het wielrennen kostte, met een grote wegploeg in de World Tour, 15 miljoen euro.

Paardensport, een sport die bij de Boerenleenbank van weleer paste, was een andere tak waar veel Rabogeld heen ging. Hockey was de derde topsport die de bank tot 2017 sponsorde.

De koerswijziging wordt vandaag in Utrecht aangekondigd. De blinkende top, die zich de voorbije jaren enthousiast aanbood bij de bank ('van eredivisie tot serieuze sportploegen'), wordt vervangen door het fundament.

De Rabobank gaat zich op de basis richten, de gewone sportvereniging (en cultuurclub) in Nederland. Het zijn er 26.500 in de sport en net zo veel in de cultuur.

Van Kuyk: 'We gaan de basis ondersteunen. Daar komt het talent vandaan voor zo'n prachtig presterende ploeg als in Rio. We gaan investeren in de breedte om te borgen dat de top kan blijven bestaan.'

Terug naar de wortels

We gaan investeren in de breedte om te borgen dat de top kan blijven bestaan

Tom van Kuyk, strateeg sponsoring Rabobank

Het is de filosofie van de bank. Van Kuyk: 'Het is terug naar onze wortels, onze plaats midden in de samenleving. Het gaat niet alleen om een zak geld, het geijkte middel om de financiële huishouding van je club op orde te krijgen. We gaan naast cash ook in kind doen, in natura. We leveren kennis, kunde en netwerk.'

De raakvlakken met de topsport zijn nog deels intact. Er is een doorlopende overeenkomst met NOC*NSF. Het contract van de bank met de invloedrijke hockeybond, de KNHB, is niet opgezegd. De bedrijfsnaam blijft staan op de shirts van de internationals.

'Hockey loopt voorop in het vermaatschappelijken van de rol van sport. Die kennis willen we graag overbrengen op andere sporten. De KNHB kent een gedegen bestuur, heeft sterke verenigingen en het is een groeiende sport waarvan we veel kunnen leren.'

Dat betreft het aanleren van een andere rol voor de sport dan het aanbieden van competitie en training. Het gaat volgens Van Kuyk om diverse taken en doelen: gehandicapten in de sportvereniging halen, alcohol- en rookbeleid invoeren, gezond voedsel in de kantine, het verduurzamen van de clubhuizen, ouderen beweging aanbieden, subsidiestromen aanboren, besturen doorlichten.

Procesbegeleiders

Er blijft een connectie met topsport door het contract dat met het NOC*NSF bestaat

Daarvoor worden 'procesbegeleiders' aangesteld. Rabobank heeft er dertig in de aanbieding. Zij bemoeien zich met van alles, maar niet met de pure sport of met de topsport van een club die vraagt om geholpen te worden.

Ondersteuning kan drie tot vier jaar duren. Dit jaar staan er, na vier pilots, driehonderd begeleidingstrajecten op stapel. Het wordt uitgebreid naar meer dan duizend: 103 banken met tien projecten gemiddeld.

Als commercieel bankbedrijf dat zichtbaarheid op prijs stelt, blijft er een connectie met topsport door het contract dat met het nationaal olympisch comité (NOC*NSF) bestaat. Dat gaat om iets meer dan 2 miljoen euro per jaar.

De Rabobank verwerft daarmee het recht om in het nieuw gevormde TeamNL bij 26 sportbonden, van Atletiekunie tot de zwembond KNZB, marketingrechten uit te oefenen.

Via NOC*NSF heeft de bank zichtbaarheid gekocht, niet direct op shirts, maar wel op tal van andere uitingen. Er zijn ook evenementen bij. De WK shorttrack van vorige week in Rotterdam was 'een TeamNL-evenement'.

Van Kuyk: 'Dat geldt dit jaar ook voor de WK triatlon en het EK hockey. Daar kunnen we veel klanten uitnodigen. We kunnen nu vele sporten ondersteunen. Het is maar net wat er naar Nederland komt.'