Een hotelkamer in het Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden.
Een hotelkamer in het Van der Valk hotel Sassenheim-Leiden. © ANP

Overnachting in Nederlands hotel stuk duurder: 104 euro, en het wordt nog duurder

Een nachtje slapen in een hotel in Nederland wordt in rap tempo duurder. Vorig jaar ging de prijs van een overnachting al zo'n 8 procent omhoog en het economisch bureau van ABN AMRO voorziet dat de prijzen dit jaar verder oplopen.

Volgens de bank is de prijs voor een overnachting de afgelopen twintig jaar niet eerder zo hard gestegen als in 2016. Een hotelkamer kostte gemiddeld 104 euro per nacht, variërend van een slordige 88 euro voor een 3-sterrenhotel tot 208 euro voor een 5-sterrenaccommodatie. Daarbij is wel sprake van grote regionale verschillen. In Amsterdam is een hotelgast aanzienlijk meer kwijt dan in Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht.

Dat de hotelprijzen de pan uit rijzen heeft te maken met het toenemende toerisme. In 2012 waren er 21 miljoen hotelgasten in Nederland, in 2016 waren dit er bijna een kwart meer: een kleine 26 miljoen. Vooral het aantal Amsterdam-bezoekers is hard gegroeid, maar ook Rotterdam wordt steeds populairder.

Voller

Lees ook

Verandert de deal die Airbnb en de gemeente hebben gesloten iets aan de toerisme-overlast in Amsterdam?

De cruiseterminal naast het Amsterdamse Centraal Station verhuist naar het westen van de stad. Amsterdam is de drukte in de binnenstad zat.

Het aantal toeristen zit dit jaar waarschijnlijk verder in de lift door de gunstige economische omstandigheden. Dat betekent naar verwachting een verdere omzetgroei van circa 3 procent voor de hotelbranche. De sector zag zijn opbrengsten in de afgelopen zeven jaar al met bijna 30 procent toenemen, aldus ABN AMRO.

Het aanbod van hotelkamers is de laatste jaren niet zo hard gegroeid, waardoor hotels tegenwoordig voller zitten dan voorheen. Er zijn daarom ook veel bouwplannen. ABN AMRO signaleert daarbij vooral een sterke interesse van grote hotelketens en investeerders uit Duitsland en het Midden-Oosten, die hun positie op de Nederlandse hotelmarkt willen uitbreiden.