De Ciro-route van bovenaf gezien.
De Ciro-route van bovenaf gezien. © CIRO projekt

Fiets van Kroatië naar Bosnië langs verlaten steden en historisch erfgoed

Reistip

De Ciro-route van de Kroatische kustplaats Dubrovnik naar het Bosnische Mostar moet het groene landschap in het zuiden van Bosnië en Herzegovina, dat grotendeels werd verlaten tijdens de Bosnische burgeroorlog, nieuw leven inblazen.


Ooit tufte de populaire stoomtrein Ciro door het bergachtige grensgebied van Kroatië en Bosnië en Herzegovina. De trein verbond vanaf 1901 kuststad Dubrovnik met de Bosnische binnenstadjes Trebinje en Capljina, tot de Joegoslavische autoriteiten daar in 1971 een einde aan maakte. De Bosnische burgeroorlog die volgde in de jaren negentig wist alle tekenen van leven in het groene gebied te wissen. Dorpen werden verlaten, de ooit zo statige stationsgebouwen raakten in verval en de spoorweg werd opgeslokt door woekerend onkruid.

De in december geopende Ciro-fietsroute brengt daar verandering in. De oude Oostenrijks-Hongaarse spoorlijn heeft plaatsgemaakt voor een 160 kilometer lange verharde fietsroute, die toeristen naar het vergeten gebied trekt. Het grensoverschrijdende pad van Dubrovnik naar Mostar voert recht door de wilde natuur van de Dinarische Alpen, langs verlaten steden en historisch erfgoed zoals de Oude Brug van Mostar, de orthodoxe kerk in Zitomislici en de Romeinse ruïnes van Mogorjelo. 

Fiets door de wetlands van het natuurreservaat Hutovo Blato, waar in de lente tienduizenden vogels te vinden zijn, en kilometers lang over viaducten en door oude spoortunnels. Andere stops langs de route zijn de 25 meter hoge Kravica-watervallen en het dorp Blagaj waar je vanuit het klooster uitkijkt over de Bunarivier.

Het doel van de Cira is de treinroute als historisch erfgoed te behouden, terwijl er nieuw toerismeaanbod wordt ontwikkeld in het verlaten landschap. Zo kunnen fietsers verblijven in voormalige treinstations langs de route of in hotels van de nabijgelegen steden, zoals Capljina. Wildkamperen is ook een optie, hoewel de aanwezigheid van overgebleven landmijnen dat minder aantrekkelijk maakt.

Lees verder over de route op de website van Ciro.