We Free Kings is heerlijk en prikkelend muziektheater
© Phile Deprez

Muziektheater - We Free Kings (NTGent)

Resultaat is een heerlijke muziektheatervoorstelling die de associatiedrift prikkelt en lachspieren kietelt. Soms geven Opbrouck en De Jong met hun lijf een jazznummer ten beste; een feest voor oog en oor.

We Free Kings (****), theater.
Door NTGent.
Concept, spel, muziekselectie: Wilfried de Jong en Wim Opbrouck.
19/4, Theater a/h Spui, Den Haag.
Tournee.

Het is nog donker op de speelvloer, maar alvast helder horen we hun stemmen. Ze spreken over beproevingen, hoge bergen, diepe putten, zware tijden, over doorzetten, vooruitkomen en overwinnen. Over vallen. Hier zijn Wim Opbrouck en Wilfried de Jong aan het woord en onwillekeurig denk je eerst aan wielrennen, iets waarvan beide performers gekend liefhebber zijn. De sport der sporten, metafoor voor het leven en theater tegelijk.

Met de jazz als uitgangspunt willen de makers het idee van vrijheid vatten, in de breedste zin van dat begrip

Opbrouck en De Jong speelden vrienden in de film Ventoux (2015), genaamd naar de berg die hun personages per fiets willen bedwingen. In het echt bleken ze nog veel meer te delen, waaronder de liefde voor freejazz. Bij NTGent, Opbroucks gezelschap, maakten ze nu samen een theatervoorstelling: We Free Kings, naar het gelijknamige iconische jazzalbum van Roland Kirk uit 1961. Met de jazz als uitgangspunt willen de makers - kort samengevat - het idee van vrijheid vatten, in de breedste zin van dat begrip.

Resultaat is een heerlijke muziektheatervoorstelling, die de associatiedrift prikkelt en lachspieren kietelt. Zien we de mannen met hun gekroonde koppen over de vlakke vloer dwalen, dan krijgt het geheel soms een Shakespeariaanse touch; even later staan ze als een paar vrolijke herten in een sprookjeswoud tegenover elkaar. Er volgt een pas de deux met dranghekken en eens in de zoveel tijd geven ze met heel hun lijf een uitbundig jazznummer ten beste; een feest om te zien - en te horen.

Muziek, poëzie en performance brengen ze samen, om het te hebben over eenzaamheid en vriendschap, vrijheid en geworteld zijn en de troost van humor in het licht van de eindigheid.