1524843
Hoofdrolspeler Wendy van Dijk op de rode loper voorafgaand aan de premiere van de nieuwe film "Ushi must marry". © ANP

Verlos ons en Wendy van Ushi!

REVIEW 'Gevoelens van schaamte gaan over in medelijden. Arme vrouw achter bril, pruik en make-up', oordeelt Volkskrantrecensent Bor Beekman over Ushi must marry, het nieuwe filmvehikel van Wendy van Dijk.

Ushi Must Marry - Regie Paul Ruven. Met Wendy van Dijk, Hiromi Tojo - In 107 zalen

• Oordeel van onze recensent

Ere wie ere toekomt: Wendy van Dijk bedacht haar interviewaanpak in vermomming ongeveer gelijktijdig met Sacha Baron Cohen, die zijn typetjes (Ali G, Borat) eind jaren negentig voor het eerst losliet in de realiteit. Het verschil: Baron Cohen was behalve flauw ook scherp en subversief en lokte geregeld autoriteiten uit de tent. Van Dijk mikte vooral op (B-) sterren en de makkelijke lach.

Grappig
Haar creatie Ushi, een slecht Engels haspelende, klungelige interviewster met overbeet, grote bril en semi-Japans voorkomen, werd geflankeerd door de Japanse acteur Hiromi Tojo, met wie ze voortdurend in (fantasie-) Japans brabbelt. Vooral in tv-gesprekken waar ze hun act lang aanhielden en de sterren geen idee hadden wie of wat ze nu tegenover zich hadden, kon dat grappig zijn.

In Ushi Must Marry belandt Ushi in Amerika, waar ze haar droompartner hoopt te vinden en allerlei types ontmoet die haar helpen een ideale vrouw te worden en niet doorhebben dat ze een typetje is. Dat doet denken aan Baron Cohens Borat (2006), waarin de Kazachstaan zich in Amerika prepareert voor een ontmoeting met zijn droomvrouw Pamela Anderson. Maar afijn, het gaat om de uitwerking.

Ushi's lol is in een sportschool een zware bal in iemands kruis laten vallen. Of ostentatief deodorant onder haar rokje spuiten voor ze met een kolossale sumoworstelaar het bed induikt, en dat die serieel boeren en winden latende Jap (zo zijn ze) dan mededeelt dat hij 'eerst moet poepen'. De mix van heel en half geacteerde scènes is geregisseerd door Paul Ruven, die als scenarist en producent ook medeverantwoordelijk was voor Het Bomdardement.

Pijnlijk
Juist waar de opzet van de tv-show het dichtst wordt benaderd, faalt de film. De makers weten weliswaar twee van Ushi's droompartners te strikken voor een interview: Patrick Dempsey (vrouwenmagneet uit Grey's Anatomy) en Chris Noth (equivalent uit Sex and the City), maar de acteurs geven weinig sjoege. Echt pijnlijk wordt het wanneer de sterren zichtbaar verveeld raken.

Dan maar weer die seksgrap: 'You talking about your dick?', vraagt Ushi, als een ster het woord ridiculous laat vallen. Gevoelens van schaamte gaan over in medelijden. Arme vrouw achter bril, pruik en make-up.
Tegen het einde van haar film klimt een suïcidale Ushi in een raampost, omdat ze nog geen geschikte man heeft gevonden. Spring Ushi spring, hoor je jezelf denken. Verlos ons, en verlos Wendy.