The Teacher is een intrigerend en verontrustend verhaal
©

Film (drama) - The Teacher

The Teacher is een goed geacteerd, boeiend drama, dat alleen te lijden heeft onder een zucht naar volkomenheid. De film is een intrigerend en verontrustend verhaal, dat laat zien hoe gemakkelijk standpunten zich laten plooien rond het eigenbelang.

The Teacher (drama)

Regie: Jan Hrebejk
Met: Zuzana Mauréry, Zuzana Konecná, Csongor Kassai.
102 min., in 9 zalen.

'Sta op, zeg je naam en vertel wat het beroep van je ouders is.' Elk schooljaar verwelkomt lerares Mária Drazdechová (Zuzana Mauréry) haar nieuwe leerlingen op dezelfde wijze. De antwoorden noteert ze in een boekje, dat goed van pas blijkt te komen als ze de een of andere dienst nodig heeft. De vader die taxichauffeur is, belt ze voor een ritje; de moeder die werkt als kapster, mag haar van een nieuwe coupe voorzien. Niet voor niets. Maar niet voor geld.

The Teacher speelt zich af in Tsjechoslowakije, 1983: het verstarde communistische regime weet nog van geen wijken

The Teacher speelt zich af in Tsjechoslowakije, 1983: het verstarde communistische regime weet nog van geen wijken. Mária, die als partijlid actief is in de lokale politiek en als zodanig veel bescherming geniet, maakt zich weinig zorgen wanneer de schooldirectie een bijeenkomst over haar gedrag belegt. De ouders van het turntalentje Danka hebben een klacht tegen de lerares ingediend, maar zonder de steun van een groot deel van de overige ouders van de klas durft de directie niet eens aan maatregelen te denken.

Dat Danka's cijfers steeds lager worden sinds haar vader weigerde een gunst aan Mária te verlenen, maakt weinig indruk op de andere ouders. Dan moet het meisje maar beter leren, precies wat ze ook van haar lerares te horen kreeg. En ach, die vrouw mag toch best wat hulp vragen? Ze is een arme weduwe.

Scenarioschrijver Petr Jarchovskýi baseerde The Teacher op gebeurtenissen uit zijn eigen jeugd

Scenarioschrijver Petr Jarchovskýi baseerde The Teacher op gebeurtenissen uit zijn eigen jeugd. Het is een intrigerend en verontrustend verhaal, dat laat zien hoe gemakkelijk standpunten zich laten plooien rond het eigenbelang. Wat krom is, laat zich altijd rechtpraten en van een beetje corruptie gaat niemand dood; dat is de teneur in het klaslokaal waar de ouders bij elkaar komen.

De Tsjechische regisseur Jan Hrjebek (Divided We Fall, Pupendo) bouwt zijn eerste Slowaakse productie slim op, heen en weer springend tussen het begin van het schooljaar en de latere ontwikkelingen. The Teacher is een goed geacteerd, boeiend drama, dat alleen te lijden heeft onder een zucht naar volkomenheid: de decors bevatten een overdosis aan fleurig jarenzeventigbehang, de dialogen leggen te veel nadruk op de motieven van ieder personage. Minder uitleg zou het verhaal wranger en betekenisvoller hebben gemaakt.