Simple as ABC #2: Keep calm and validate.
Simple as ABC #2: Keep calm and validate. © Laura Van Severen

Simple as ABC is ongevaarlijker dan had gemoeten

Theater - Thomas Bellincks

Thomas Bellincks voorstelling over de migrantenproblematiek heeft een sterk uitgangspunt: hij kruipt in de huid van grenswachten. Omdat hij verzuimt de theatrale kant genoeg uit te werken, rest een te ongevaarlijke 'musical'.

Simple as ABC #2: Keep calm and validate
Theater
Door van Thomas Bellinck i.s.m. Spectra
16/6, Frascati, Amsterdam

Hoe noemen we een migrant in een digitaal en juridisch dichtgesmeerd migratiesysteem? 'Datasubject.' De muziektheatervoorstelling Simple as ABC #2: Keep calm and validate van Thomas Bellinck begint met de transcriptie van een interview over 'ontmenselijking' in de taal, en de mogelijke consequenties daarvan. 'Datasubjecten' hebben immers geen honger of pijn; zij voelen geen liefde, woede, heimwee en rouw.

Het is de interessante kern van deze half-geslaagde voorstelling: die spanning tussen individu en systeem binnen de hedendaagse massamigratie. Bellinck concentreert zich niet op het lot van vluchtelingen, maar bekijkt de andere kant: de amechtige pogingen tot regelgeving en de onmogelijke taak die uit te voeren. In een spreekzingend, verhalend muziekidioom à la Brecht en Weill krijgen medewerkers van kustwacht en grenspolitie een stem.

De theatrale kant wordt alleen niet écht uitgewerkt

Voor dit sterke uitgangspunt deed Bellinck uitvoerig research: hij bezocht het hoofdkantoor van Frontex, de Europese grenswacht, liep mee met hulpverleners op Lesbos, ondervroeg illegale migranten in Brussel. Daardoor trapt hij niet in de val van gratuit veroordelen. Eerder toont hij de krankzinnige taak van Frontex-medewerkers, en hoe hun ambtelijke taal voorkomt dat die waanzin zich genadeloos opdringt. Hij goot dit alles in de verrassende vorm van een 'musical', en de absurditeit van die combinatie werkt knap bevreemdend. De theatrale kant wordt alleen niet écht uitgewerkt: er is geen noemenswaardige vormgeving, noch zijn er geloofwaardige personages, waardoor het bij een soort gezongen research blijft. Doordat herkenning en empathie grotendeels uitblijven, is Simple as ABC ongevaarlijker dan had gekund en eigenlijk had gemoeten.