Saoirse Ronan geeft braaf Brooklyn vleugels
©

Een romantische mijmering over de tijd dat 'gelukszoeker' in Amerika nog een positieve kwalificatie was. Migratie-light, maar Saoirse Ronan geeft het nostalgische materiaal vleugels.

De beste reden om Brooklyn te gaan zien, is de 21-jarige Saoirse Ronan. Een actrice die je gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien: ze loopt geen glamourfeestjes af en profileert zichzelf niet nadrukkelijk. Maar sinds haar betoverende debuut op 12-jarige leeftijd in Atonement bouwt ze aan een indrukwekkend cv en geldt ze als een van de grootste acteertalenten van dit moment. In dit migrantendrama, waarmee ze haar tweede Oscarnominatie verdiende, is ze op haar best.

In Brooklyn - ook genomineerd voor beste film en scenario - speelt ze Eilis. Een serieus Iers meisje dat begin jaren vijftig de overtocht naar Amerika waagt omdat ze daar volgens haar zus een betere toekomst heeft. Daar leert ze - bescheiden - te dromen: ze ambieert een fijne carrière als accountant en een leuke man. Een monsterklus om zo'n keurig meisje interessant te houden.

Charmant rood

Maar Ronan laat Eilis groeien van een door heimwee geplaagd muurbloempje tot een zelfverzekerde jonge vrouw vol potentie. Ze straalt in gezelschap van de aanbidder die zich aandient, een Italiaan met lippen om te zoenen en wangen die soms charmant rood kunnen kleuren (een onweerstaanbare Emory Cohen).

Net als je eraan gewend bent dat Brooklyn, naar het boek van Colm Tóibín en bewerkt door Nick Hornby, van een migrantendrama een volbloed romance is geworden, gooit een aantal wel heel toevallige plotwendingen roet in het eten en moet Eilis na een jaar opnieuw kiezen tussen Amerika en Ierland. Wat is thuis?

Tot in de puntjes verzorgd

Brooklyn doet de kijker realiseren dat er niet lang geleden een tijd was dat 'gelukszoeker' nog een positieve kwalificatie was. Het dwingt mee te voelen met iemand die terechtkomt op een plek waar alles vreemd is, van de omgangsvormen tot de omgeving. Maar dit is migratie-light: de New Yorkse wijk is hier op het irritante af een warm bad, waar iedereen het beste met Eilis voor heeft. Regisseur John Crowley romantiseert het verder met mooifilmerij: dit is een wereld in pasteltinten, regelmatig badend in het oranjerode licht van een zonsondergang. Met de tot in de puntjes verzorgde kleding onderstreept hij de verschillen tussen Ierland en Amerika.

Brooklyn wil een romantische mijmering zijn, een ouderwets soort film die Eilis zelf in de bioscoop had kunnen zien. Prettig nostalgisch, maar keurig en braaf blijft het daardoor ook. Het is wederom Ronan die het dunne, soapie-achtige materiaal vleugels weet te geven, die diepgang geeft waar het anders niet was geweest. Een vrouw naar wie je blijft kijken terwijl je allang weer bent vergeten dat je naar haar kijkt.

Brooklyn. Romantisch drama. Regie. John Crowley. Met Saoirse Ronan, Emory Cohen, Domhnall Gleeson, Julie Waters. 111 min., in 38 zalen.