Film (drama) - Little Men

Dit verfijnde drama van Ira Sachs voelt nooit gewichtig of sentimenteel aan. Door de recessie moeten gewone mensen soms monsterlijke beslissingen nemen.

Little Men (drama)

Regie: Ira Sachs

Met: Theo Taplitz, Michael Barbieri, Paulina García, Jennifer Ehle, Greg Kinnear.

85 min., 15 zalen

Vroeger droomde de vader van Jake van een theatercarrière op Broadway. Tegenwoordig speelt hij slechts voor een handjevol bezoekers, in een rol van Tsjechovs De meeuw, een productie die zijn werk tot veredeld hobbyisme transformeert. Jake's moeder is psychotherapeut en kostwinner, maar ze verdient niet genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen. Noodgedwongen verhuisde het gezin onlangs van Manhattan naar een goedkoper appartement in Brooklyn. 'De dingen zijn veranderd', verzucht pa in het verfijnde Little Men van de Amerikaanse regisseur-scenarist Ira Sachs.

Met het recente overlijden van Jake's opa erfde vader een atelierwoning die al jaren ver onder de marktprijs wordt verhuurd aan de vriendelijke Chileense kleermaakster Leonor, wier zoon Tony vlot bevriend raakt met Jake. Waar de gefnuikte theaterdroom van Jake's vader nog valt onder eerstewereldproblematiek, dreigt voor Leonor huisuitzetting. Al is vader de laatste die daarvan de aanstichter wil zijn.

Net als in zijn fraaie voorganger Love is Strange toont Sachs nauwkeurig de gevolgen van grootschalige economische ontwikkelingen op klein en alledaags niveau. Over gentrificatie gaat het in Little Men voornamelijk, hier een ogenschijnlijk onvermijdelijke en vernietigende kracht die een metropool niet alleen ontdoet van zijn karakter, maar ook gewone mensen dwingt tot monsterlijke beslissingen.

'Het monumentale vinden in het alledaagse, dat is wat ik probeer te doen'

Een rampenfilm zegt hij zelf. Regisseur Ira Sachs laat met Little Men zien hoe je financiële situatie je leven op z'n kop kan zetten. Lees hier het interview met Ira Sachs. (+)

Het knappe is dat Little Men desondanks nooit gewichtig of sentimenteel aanvoelt. Dat komt vooral omdat Sachs zich richt op de vriendschap tussen Jake en Tony, de één een dromerige tekenaar en de ander een expressieve acteur in spé, uitmuntend gespeeld door Theo Taplitz en vooral Michael Barbieri (binnenkort ook te zien in Spider-Man: Homecoming en Stephen King-verfilming The Dark Tower).

Door hun ogen laat de film zich kijken als smaakvolle coming-of-age, als een verfilming van de fase waarin jonge tieners ontdekken dat hun ouders niet onfeilbaar zijn. Een beetje als een film in de geest van Woody Allen zelfs, met zijn levendige schets van de artistieke New Yorkse bubbel, zij het zonder de typetjes.

Op afstand kan Sachs' biotoopje wat navelstaarderig ogen, maar wie zich laat meenemen, krijgt juist een levensecht, warm en begripvol kijkje in het moderne leven.