Pianist Seong-Jin Cho moet op zoek naar een eigen stem
© Harald Hoffmann

Pianist Seong-Jin Cho moet op zoek naar een eigen stem

Concert (klassiek) - Seong-Jin Cho

Pianist Seong-Jin Cho vervangt een stuk van de visionaire Skrjabin door een platgespeelde Chopin: een aanfluiting. Technisch klopt het, maar Cho moet zijn eigen stem nog vinden.

Klassiek

Seong-Jin Cho (piano)

Chopin, Debussy, Mozart. 11/6, Concertgebouw, Amsterdam.

Als impresario Marco Riaskoff voor een concert uit zijn serie Meesterpianisten het podium op komt, kan dat twee dingen betekenen: reclame voor een volgend concert of een wijziging in het programma. Dat laatste was het geval bij het Meesterpianistendebuut van Seong-Jin Cho (23), winnaar van het Chopin Concours in 2015.

Dat de weinig gespeelde sonate van de Russische visionair werd vervangen door een platgespeelde Chopin, was een aanfluiting

Een 'kleine wijziging om artistieke redenen' was het volgens Riaskoff, de beloofde Vijfde pianosonate van Aleksandr Skrjabin werd vervangen door de Eerste ballade van Chopin. Toen Cho de Concertgebouwtrap afdaalde, viel tussen het geklap wat 'boe' te horen. Terecht. Dat de weinig gespeelde sonate van de Russische visionair werd vervangen door een platgespeelde Chopin, was een aanfluiting.

De Zuid-Koreaan, die het publiek voor zijn opkomst Gergjeviaans lang liet wachten, begon zijn recital met Mozarts Sonate in f-groot (KV 332). In zichzelf gekeerd - een showman is hij niet - zette hij in. Cho zou de piano iets kleiner mogen laten klinken in dit repertoire. In het frivool gespeelde slotdeel werden de rappe nootjes met veel pedaal gelardeerd; ze gingen verloren in de galm van de Grote Zaal.

Hij zocht de klankschoonheid in de samenklanken, maar voor de samenhang bleek hij minder oog te hebben

In Debussy's Images zocht hij de klankschoonheid in de samenklanken, maar voor de samenhang bleek hij minder oog te hebben. Daardoor kreeg je eerder de indruk dat Cho een diavoorstelling voorschotelde dan dat hij een verhaal vertelde. De spanning ontbrak.

Zeker: Cho heeft de technische én inhoudelijke bagage om op dit podium te staan. Maar zelfs in de vier ballades van zijn lijfcomponist Chopin hoorde je nog nauwelijks een eigen stem. Een goede reden om juist níét voor standaardrepertoire te kiezen.