Overvloedige research zorgt voor overvolle film
©

Film (drama) - L'Odyssée

In L'Odyssée, over onderwatefilmer Jacques-Yves Cousteau, worden de hoofdpersonen niet bevredigend geportretteerd. Door de overvloedige research is de film goed verzorgd, zij het overvol en oppervlakkig.

L'Odyssée (***), drama.
Regie: Jérôme Salle.
Met: Lambert Wilson, Pierre Niney, Audrey Tautou, Laurent Lucas, Benjamin Lavernhe.
122 min., in 17 zalen.

Voordat u aan Griekse heldendichten gaat denken: L'Odyssée is geen Homeros-verfilming, maar een duikvlucht door de carrière van de vermaarde onderwaterfilmer Jacques-Yves Cousteau (1910-1997). Welgesteld dankzij zijn uitvinding van een ademautomaat, richt ex-marinier Cousteau zich volledig op het vastleggen van de zeewereld. Bioscoopdocumentaires als de Gouden Palm-winnaar Le monde du silence (1956) maken hem in Frankrijk razend populair, en ook internationaal wordt hij een icoon wanneer hij voor de Amerikaanse televisie gaat werken. Van de Perzische Golf tot Antarctica, overal duikt Cousteau's rode zeemuts op.

Van de Perzische Golf tot Antarctica, overal duikt Cousteau's rode zeemuts op

Er wordt dus wat afgereisd in L'Odyssée, vanzelfsprekend ook onderwater, waarbij schrijver-regisseur Jérôme Salle (City of Violence) slechts passerende pijlstaartroggen of een door het water klievende zonnestraal nodig heeft om Cousteau's fascinatie voor de zee over te brengen. Maar waarschijnlijk slaat de titel vooral op de psychologische omzwerving van Cousteau (goede, aimabele rol van Lambert Wilson): hoe hij gaandeweg in een van onderwaterhuizen dromende egomaan verandert en zich zonder gewetensbezwaren door oliemaatschappijen laat sponsoren, om uiteindelijk als milieuactivist zijn ziel te hervinden.

Extra verdieping zoekt L'Odyssée in Cousteau's complexe verhouding met oudste zoon Philippe (Pierre Niney), die veelvuldig als zijn cameraman optreedt maar zich steeds meer van hem vervreemd ziet. De film weet alleen niet goed wie eigenlijk het hoofdpersonage is, Philippe of Jacques Yves, en levert uiteindelijk van geen van beiden een bevredigend portret. Eén koppige oceanograaf te veel, zo voelt het.

Extra verdieping zoekt L'Odyssée in Cousteau's complexe verhouding met oudste zoon Philippe

Jammer ook dat Cousteau's echtgenote en compagnon Simone, pittig vertolkt door een geloofwaardig verouderende Audrey Tautou, in aanzetten blijft steken. Dan komen bepaalde anekdotes - zoals de aanschaf en restauratie van de Calypso, de afgedankte mijnenveger die Cousteau's basis werd - er beter vanaf.

Salle en co-scenarist Laurent Turner baseerden hun script op de memoires van zoon Jean-Michel en het boek Capitaine de La Calypso (1990) van Cousteau's crewlid Albert Falco, maar ook op interviews die Salle zelf voerde. Die overvloedige research resulteerde in een goed verzorgde, zij het overvolle en daardoor oppervlakkige film die de slotmoraal ('We moeten deze wereld beschermen') er tamelijk lomp inhamert. Een beetje van dit en een beetje van dat, zo gaat het in L'Odyssée.