Nkenguégi is ontoegankelijke en weerbarstige voorstelling

Theater - Holland Festival

Deze voorstelling is een uitputtend amalgaam van eindeloze, vaak onbegrijpelijke teksten. Wonderlijk, dat het Holland Festival zo'n weerbarstig werk programmeert.

Nkenguégi

Van Dieudonné Niangouna

13/6, Stadsschouwburg Amsterdam.

Nkenguégi is een raadsel. Ruim drie uur lang geselt de Congolese theatermaker Dieudonné Niangouna de toeschouwer met een ongrijpbare voorstelling die pretendeert over vluchtelingen te gaan, maar het tegelijk over alles wil hebben: over de wereld, het kapitalisme, het kolonialisme, Afrika en het Westen, liefde, geweld, seks en dood.

De theatraal spannende momenten gaan roemloos verloren in het tumultueuze overvolle geheel

Dit stuk is een uitputtend amalgaam van eindeloze, vaak onbegrijpelijke teksten: van fraai poëtisch tot tenenkrommend plat, tergende herhaling, feestelijke kolder en gruwelijke beelden. Hooguit een kwart van de toeschouwers haalde dinsdag in de Amsterdamse Stadsschouwburg de eindstreep. Wonderlijk, dat het Holland Festival na de mislukking van het vijf uur durende Shéda (2013) opnieuw zo'n ontoegankelijk, weerbarstig werk van Niangouna programmeert. Pijnlijk, zo'n lamgeslagen, leeggelopen zaal.

Als Nkenguégi iets duidelijk maakt is het wel de theatrale ambitie en, bij vlagen, brille van de Congolees, die geldt als een van de belangrijkste Afrikaanse theatervernieuwers. Zijn verhaal over hedendaagse vluchtelingen die de Middellandse Zee oversteken, lardeert hij met verwijzingen naar de mythe van de Vliegende Hollander en de ondergang van de Medusa, het Franse fregat dat in 1816 schipbreuk leed.

In de voorstelling spelen Niangouna's acteurs dat ze amateurs zijn die over de Medusa een slechte voorstelling maken. Vanuit de zaal grijpt Niangouna, de regisseur die de regisseur speelt, hardhandig in. Dat zijn theatraal spannende momenten, maar ze gaan roemloos verloren in het tumultueuze overvolle geheel, dat kop, staart en pointe mist en de toeschouwer murw achterlaat.