Bart Van Loo
Bart Van Loo © Rudi Schuerewegen

Meeslepend verteltheater over Napoleon Bonaparte

Theater - Bart Van Loo

Bart Van Loo bewerkte zijn boek over Napoleon Bonaparte tot historisch verteltheater en doet dat expressief en meeslepend. De Vlaming doet denken aan Diederik van Vleuten, die ook al zo mooi geschiedenis naar het theater wist te brengen.

Napoleon
Napoleon, de schaduw van de revolutie
Door Bart Van Loo
Muziek: Geert Hellings
19/3, Leidse Schouwburg
Tournee t/m 1/5

Een schrijver die het theater ingaat met een van zijn boeken, dat levert nogal snel een statisch avondje op. Zo niet bij de Vlaming Bart Van Loo (bekend van DWDD), die zijn verhaal expressief en meeslepend weet over te brengen. In 2014 toerde de francofiel Van Loo door Nederland met Chanson, une belle histoire, nu bewerkte hij zijn laatste boek Napoleon, de schaduw van de revolutie tot historisch verteltheater.

Toegegeven, deze nieuwe voorstelling kabbelt meer dan de smeuïge avond over het Franse lied; chansons lenen zich beter voor vrolijk muziektheater. Toch heeft Van Loo slimme verteltrucs toegepast om Napoleon Bonaparte (1769-1821) tot leven te wekken. Zo heeft hij alle veldslagen van de kleine keizer verwerkt in een Jacques Brelliaans mantra, begeleid door gitarist Geert Hellings. Van Loo combineert de Franse geschiedenis met persoonlijke ervaringen. Hij doet hierbij soms denken aan cabaretier Diederik van Vleuten, die ook al zo mooi geschiedenis naar het theater wist te brengen.

Zonder de naam Trump te noemen, laat Van Loo zien hoe tijdloos de methoden zijn

In hoog tempo komen de essentiële én triviale feiten over Napoleon voorbij, legt Van Loo verbanden met de literatuur van Balzac en Dumas en duidt hij Napoleon als de 'godfather of alternative facts'. Toen Napoleon na de Slag bij Waterloo werd verbannen naar het eiland Sint-Helena, liet hij vier apostelen enkel de positieve kant van zijn levensverhaal optekenen. 'Hij fotoshopte zijn heldendaden en schreef er zelf een ronkende recensie bij.'

Zonder de naam Trump te noemen, laat Van Loo zien hoe tijdloos de methoden zijn die machtswellustelingen gebruiken om de wereld naar hun hand te zetten.