Maradona, Live is life: de moeder aller warming-ups wordt 25

Analyse München, 25 jaar geleden: op het voetbalveld klinkt Live is life van de band Opus en spontaan begint Maradona een zinnenprikkelend ballet als warming-up. Nog altijd een hit op YouTube.

© Screenshot YouTube

Beelden van een sportman, gevangen in een paar ogenschijnlijk onbewaakte minuten, ruim een uur voor de aftrap van een Europese wedstrijd. En dat in combinatie met een Oostenrijks feestlied, afgespeeld op de speakers van een Duits stadion.

'Live is life, na-na-na-na-na.' De band Opus zingt zijn beroemdste werk, terwijl de heupen van Diego Maradona wiegen. Hij wipt de bal op en hup, de moeder aller warming-ups is geboren, als de perfecte samensmelting van muziek en techniek van een topvoetballer.

Diego Maradona en het levenslied van Opus: de pas de deux is morgen 25 jaar geleden, maar voor altijd bewaard gebleven als hit op YouTube. Tik de combinatie Maradona en Opus in en geniet van het zinnenprikkelende ballet. De combinatie is vrolijk en melancholisch tegelijk. Beelden van een sportman, gevangen in een paar ogenschijnlijk onbewaakte minuten, ruim een uur voor de aftrap van een Europese wedstrijd. En dat in combinatie met een Oostenrijks feestlied, afgespeeld op de speakers van een Duits stadion.

19 april 1989
Napoli heeft thuis al gewonnen van Bayern München op deze 19de april 1989, de dag van de tweede wedstrijd in München, in de halve finale van de UEFA Cup. Frank Raes is aanwezig als verslaggever van de Belgische tv. 'De ZDF filmde Maradona tijdens de warming-up en zond de beelden uit op de grote schermen in het stadion. Op dat moment speelde Opus live in het stadion, op de atletiekbaan.'

Dat moet inbeelding zijn van Raes. 'Wij zijn nooit in dat stadion geweest', zegt Ewald 'Sunny' Pfleger, gitarist van Opus en componist van Live is life. De door de boxen schallende muziek moet imponerend zijn geweest alsof de band erbij was, veronderstelt Pfleger. Live is life is een opzwepend, live opgenomen lied dat noodt tot meeblèren; eenvoudig, met klappend publiek.

© Screenshot YouTube

Maradona is de beste, in die tijd. Met behulp van Careca, Alemao, Ferrera en anderen heeft hij Napoli verheven van een smachtende club uit het arme Zuid-Italië tot een topelftal.

Maradona moet dat hebben gevoeld. Terwijl collega's rekken en strekken, haakt hij in op het ritme. Raes: 'Iedereen raakte in de ban van Maradona. We voelden hetzelfde: betovering. Het was de combinatie met de beats van de muziek.'

Pfleger: 'We schreven Live is life in 1984. We wilden toen ons 11-jarig bestaan vieren met een vrolijk lied dat iedereen kon meezingen, met live-klanken eronder. Dat is aardig gelukt. De single is 10 miljoen keer verkocht, het lied is miljoenen keren gedownload.'

De beste
Toplied. Topvoetballer. Maradona is de beste, in die tijd. Met behulp van Careca, Alemao, Ferrera en anderen heeft hij Napoli verheven van een smachtende club uit het arme Zuid-Italië tot een topelftal.

Internationaal zaakwaarnemer Mino Raiola, afkomstig uit de buurt van Napels, herinnert zich schitterende anekdotes over Maradona en de manier waarop hij Zuid-Italië zelfvertrouwen gaf. Napoli zag bijvoorbeeld op tegen het treffen met het almachtige Juventus, in Maradona's begintijd bij Napoli. 'Maradona nam een sinaasappel van de schaal en begon in het bijzijn van anderen te jongleren, terwijl hij zoiets zong als: 'O Juventus, wat zal dat een makkie zijn.' Napoli won.

© Screenshot YouTube

Het is meer dan een circusact. Het is macht, het is balbeheersing van de volgens velen beste voetballer aller tijden. Het is een vorm van intimidatie, een teken van onoverwinnelijkheid.

Meer dan een circusact
De warming-up dan. Maradona huppelt een beetje, met losse veters nog. Hij draagt een aangesnoerd regenjasje. Dan hoort hij na-na-na-na-na en geklap als ritme. Zijn lijf komt in beweging. Die onoverwinnelijke kop, die zwarte bos haar, de borstelige wenkbrauwen, de machtige dijen. Hij wipt de bal op met de punt van de voeten. Hij legt de bal stil op zijn hoofd, op zijn voet. De bal stuitert van schouder naar schouder.

Het is meer dan een circusact. Het is macht, het is balbeheersing van de volgens velen beste voetballer aller tijden. Het is een vorm van intimidatie, een teken van onoverwinnelijkheid. De wedstrijd eindigt in 2-2. Napoli plaatst zich voor de finale tegen Stuttgart en wint. Raes: 'Maradona speelde ballen achter het standbeen langs. Hij was geweldig.'

Het lied is een evergreen. Pfleger: 'Live is life bestaat 30 jaar en we zingen het nog tijdens elk concert. We treden overal op, tot in Portugal, Polen en Noorwegen toe. We kunnen er nog steeds goed van leven. Ons lied is gebruikt in een Hollywoodfilm en we weten dat het voorkomt op een dvd met hoogtepunten van Maradona. Daar zijn we trots op. Ik heb hem nooit live zien voetballen, maar ik weet dat Maradona het lied zelfs heeft gezongen tijdens zijn bruiloft.'

Ook daarvan zijn beelden, najaar 1989. Een band speelt Live is life. Maradona, met een hoedje in de vorm van een piano, tilt de voeten van de vloer en zingt uit volle borst mee. Na-na-na-na-na.

'Bijdrage aan de mensheid'
Frank Raes vroeg de beelden later op bij ZDF voor een documentaire over de loopbaan van Maradona. Hij bracht de naar schatting 7 à 8 minuten terug tot een clip van een minuut of twee, die later op YouTube terecht kwam. In verschillende variaties is het filmpje te vinden. Met gevoel voor zelfspot: 'Het is mijn bijdrage aan de mensheid.'

Raes hoorde onlangs van de Belgische international Dries Mertens, aanvaller van Napoli, dat nu voor elke thuiswedstrijd Live is life door de boxen knalt. Als eerbetoon aan Maradona.

Na-na-na-na-na.