©

Theater - Kom Plot (George van Houts)

Tijdens een wat oeverloos verhaal over kerosine en inslaggaten houdt Van Houts zijn publiek een vette worst voor. Een saaie vorm werkt het best voor spannende materie.

Vincent Kouters, Kom Plot (***), theater.
Van en door George van Houts. 15/3, Theater Bellevue, Amsterdam.
Tournee t/m 2/5.

George van Houts benadrukt het nog maar eens zodra hij opkomt: zijn nieuwe solo Kom Plot is geen toneel (zoals De verleiders) en geen cabaret (zoals Van Houts en De Ket). Het is een college. In een net pak ijsbeert hij over het podium, beamer en aanwijsstok in de aanslag. Het publiek mag hem onderbreken met vragen. O, en het gaat lang duren. Een kleine drie uur. Maar hij heeft nogal wat te vertellen. Een saaie vorm werkt het best voor spannende materie.

Het complot tegen de wereld dat Van Houts blootlegt, is geen flauw eigen verzinsel. Het is een bekende en breed gedocumenteerde samenzwering rond de aanslagen op 11 september. Alternatieve feiten, zo u wilt, die op internet al jaren de ronde doen, maar die door 'traditionele media' consequent worden genegeerd, aldus Van Houts. Daarin wil hij verandering brengen. Hij bouwt zijn betoog gestaag op. Eerst wat geschiedenis. Van JFK en de mislukte aanslagen op Fidel Castro gaat het naar zijn hoofdonderwerp: 9/11. Tijdens een soms wat oeverloos verhaal over smeltpunten, kerosine en inslaggaten houdt Van Houts zijn publiek een vette worst voor. Na de pauze zal hij komen met plausibele antwoorden. 'Informatie die u nog nooit heeft gehoord.'

Dat valt uiteindelijk wel mee, maar George van Houts is bloedserieus en dat siert hem. Zijn verhaal zaait op sommige punten wel degelijk twijfel en tart de verbeelding. Kom Plot is in die zin wel degelijk theater. Volgend seizoen wil hij de grote zalen in met zijn complottheorie - hopelijk dan in beknoptere vorm - en dan 'misschien een politiek initiatief of zo'. Wij wachten af.