Serie (drama)

V kijkt (nieuwe) series en bespreekt er elke week een. Deze week: Klem.

Klem (drama)
Regie en scenario: Frank Ketelaar
Met o.a. Barry Atsma, Jacob Derwig en Georgina Verbaan.
Elke donderdag, NPO 1, 20.30 u.

Op basis van Vuurzee en Overspel mochten we wat verwachten van de nieuwe misdaadserie Klem van Frank Ketelaar (scenario en regie). En op basis van de eerste twee afleveringen (aflevering 2 komende donderdag) kunnen we rustig stellen dat die verwachtingen worden waargemaakt. Misschien meer dan dat: met Barry Atsma als belastinginspecteur Hugo Warmond en Jacob Derwig als crimineel Marius Milner heeft Ketelaar twee fascinerende hoofdpersonen uit (ogenschijnlijk) botsende werelden, die, zo blijkt al snel, door het noodlot en door de innige vriendschap van hun dochtertjes, op elkaars pad komen.

Hugo is de ambitieuze belastingman en Marius de crimineel die na acht jaar vrijkomt in een wereld waarin nog allerlei rekeningen openstaan. Ze konden niet meer van elkaar verschillen, maar Ketelaar laat in de eerste afleveringen al subtiel zien wat hen bindt. Van het compleet geordende kantoor van de man die belastingontduikers opjaagt, tot aan de la vol ongeopende blauwe enveloppen die de crimineel na acht jaar thuis aantreft.

Marius (een rol waarvoor Derwig vorig jaar al een Gouden Kalf ontving) is nog niet uit de gevangenis ontslagen of een oude zakenpartner wordt geliquideerd en een schuldeiser duikt dreigend op. En dat allemaal terwijl zijn vrouw (mooie rol van Georgina Verbaan) hoopt dat ze eindelijk een 'normaal' leven kunnen hebben.

Crimineel

Net als in Overspel kan Ketelaar de spanning als een echte vakman opschroeven

Klem is ook een mooi portret van Amsterdam-Zuid, de zelfverklaarde chicste stadswijk van Nederland, oprecht gechoqueerd door de komst van een vermaarde crimineel in hun midden. Komt het u bekend voor? In een prachtige scène arriveert Marius wat laat op een ouderavond en voel je het ongemak bij de andere ouders, die toch al wat krap op die kleine stoeltjes zitten. Net als in Overspel kan Ketelaar de spanning als een echte vakman opschroeven, maar ook de aandacht voor de absurde kanten van het leven is nooit ver weg.

Derwig maakt van zijn Marius een geladen, onvoorspelbare figuur, met al zijn motieven achter de hand, en Atsma zet een fraaie, neurotische weduwnaar neer, een man die zijn twee dochters moet opvoeden en eigenlijk alleen vermoeid kan reageren op de volgende onuitstaanbare vriend van zijn tienerdochter - en nog steeds niet vertelt dat hij zelf weer een nieuwe vriendin heeft. Het vermijden van conflicten zit diep bij hem. Je voelt hoe het karretje in de narratieve achtbaan langzaam en precies naar het hoogste punt wordt getakeld.