Inspiring Bach
Thomas Triesschijn, Aljosja Mietus

Inspiring Bach

Klassiek

Inspiring Bach is smaakvol hapje

Een vermelding in het cd-boekje, een privéconcert of een concertkaart voor de presentatie - met deze tegenprestaties verleidden blokfluitist Thomas Triesschijn (23) en klavecinist Aljosja Mietus (25) zoveel mogelijk mensen tot een bijdrage aan hun debuut-cd. Binnen tien dagen was de crowdfunding voor het project rond. Begrijpelijk, want de heren hebben veel te bieden.

Aantrekkelijk is de keuze van het programma op Inspiring Bach. Dat is soepel geplooid rond de grote Bach, die zich liet inspireren door Georg Philipp Telemann maar ook door de naar de achtergrond verdwenen Charles Dieupart. Over het leven van deze Fransman is nauwelijks meer iets bekend, maar wie zijn Derde suite beluistert, begrijpt waarin de aantrekkelijkheid van zijn muziek schuilt. Dieupart, een oudere tijdgenoot van Bach, schreef met vaste hand. Onmiddellijk zet hij een sfeer neer, een pakkend ritme, een melodie die net een onverwachte afslag neemt.

Thomas Triesschijn is een lyricus, goed toegerust om de poëtische wendingen in Dieuparts suite uit te lichten. Aljosja Mietus, zijn voormalige studiegenoot aan het Koninklijk Conservatorium, versterkt die emoties maar geeft ook een krachtig tegengeluid. In sommige delen hoor je hoe de blokfluit een stap terug doet en de klavecimbel een knisperend stempel drukt op de uitvoering.

Mietus versterkt de emoties van Triesschijn, maar geeft ook een krachtig tegengeluid

Triesschijn en Mietus kunnen nog winnen in het ontwikkelen van karakters van de delen. Die zijn gevormd naar oude dansen als gavotte en sarabande. Soms, vooral in de langzame suitedelen, zijn ze zo bezig met de melodische lijnen dat de dansbeweging aan het kortste eind trekt.

Bachs Derde Engelse suite is voor Aljosja Mietus alleen. Je valt meteen voor zijn fijn gedoseerde enthousiasme voor dit geniale werk. Hij dringt het niet aan je op, maar laat het als smaakvolle hapjes, lepeltje voor lepeltje, naar binnen glijden.

De Israëlische gamba- en violonespeler Alon Portal schuift samen met Thomas Triesschijn bij hem aan in een bewerking van de Vioolsonate KV 1016 van Bach, het centrum van hun universum. Dat is goed te horen. Met een klaterend allegretto sluiten ze hun eerste cd af.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Volg en lees meer over:

Reacties (1)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
Uw waardering
  • Nick ter Veer -
    dit concert was zeer leuk, er was mooie jazz muziek. er was ook nog mooie kerkmuziek. de klankkleur kwam ook mooi over door de mooie hal waar we in stonden. er kwam ook nog een duet dat ging mooi synchroon. de timbre was echt heel goed. de verlatie was ook heel aangenaam.