1783598
Screenshot © youtube

Het krankzinnige, absurdistische YouTubekanaal HowToBasic

Op het YouTubekanaal van HowToBasic staan 212 absurde instructievideo's, en er komen er elke week meer bij. Allemaal gemaakt door dezelfde anonieme cameraman die met één hand filmt en met de andere eieren kapot slaat, voedsel in de wc smijt en etenswaren tot moes beukt. Een profiel van het het krankzinnige, absurdistische YouTubekanaal.

© ANP

Stel. U heeft met dit prachtige weer zin in verse kokosmelk. Dan loopt u naar de groenteboer of supermarkt en koopt daar zo'n mooie, ruwbehaarde noot. U neemt hem mee naar huis en legt het ding op het aanrecht. Maar wat dan? Hoe krijg je 'm open? Gelukkig is er YouTube, dat op bijna alle 'hoe te...'-vraagstukken een antwoord biedt. Na een zoekopdracht komt u uit op een video met een aanlokkelijk plaatje van een verse, net geopende kokosnoot en een omschrijving die u het water in de mond doet lopen. U klikt erop. Dan gebeurt dit.

De video begint met het beeld van benen die over een grasveld lopen. Daar ligt een kokosnoot, met daarop een babypop. De babypop krijgt een trap van de cameraman en vliegt tegen een muurtje aan. De camera schiet naar links. In een bloemperkje naast de kokosnoot staat een hoofd van een paspop. 'Ssst', zegt de cameraman tegen het hoofd en legt een ei voor het levenloze gelaat in de aarde. De cameraman pakt daarna de kokosnoot op en geeft de babypop nogmaals een trap.

Opeens zijn we in de keuken, de cameraman houdt in zijn vrije hand de kokosnoot vast en slaat ermee een ei stuk dat op het aanrecht ligt. De kokosnoot verandert plotseling in een watermeloen en weer terug in de kokosnoot, keurig in tweeën. De cameraman pakt de halve kokosnoot op en giet de melk in een glas en vervolgens in het toilet. Opeens zijn we weer buiten. De twee helften van de kokosnoot worden richting de babypop gesmeten. De cameraman buigt zich richting het paspophoofd, steekt zijn middelvinger naar hem op en pakt het ei weer op. Einde instructie.

HowToBasic - How To Crack Open a Coconut

Voor elk vraagstuk is er een antwoord te vinden op het kanaal: 'hoe chopsticks te gebruiken', 'hoe een cadeau in te pakken', 'hoe een Rubikskubus op te lossen' of 'hoe een overhemd schoon te maken in veertig seconden'.

Stoppen met roken
In het filmpje 'hoe iemand te laten stoppen met roken' pakt hij een pop met brandende sigaret in de mond, schopt die de wc in en legt haar daarna op het aanrecht. In een blender maakt hij vervolgens een mix van melk, bonen, eieren, een handvol sigaretten en een halve zak hondenbrokken. De inhoud gaat over de hulpeloze pop heen, afgetopt met een hele zak bloem.

How To Make Someone Quit Smoking

Goede sier maken op een feestje met je eigen cocktail? Pak dan een martini-glas, doe daar een handvol ijsblokjes in, giet er een scheutje kokosmelk uit blik bij, dan de volledige inhoud van een drieliterpak melk, plet een pruim met je hand en leg die erbovenop. Sla het glas vervolgens aan diggelen met een watermeloen. Zo simpel kan het zijn.

How To Make a Cocktail

Krankzinnigheid
Het is aan krankzinnigheid grenzend absurdisme dat je smerig, schokkend of schitterend vindt. Of alle drie. Het YouTubekanaal van HowToBasic heeft in anderhalf jaar tijd bijna 1,3 miljoen abonnees verzameld; de video's werden in totaal 157 miljoen keer bekeken. Op Twitter heeft @HowToBasic bijna 19 duizend volgers; de Facebook-pagina is ruim 87 duizend keer geliked.

Niet onaardig voor iemand die in december 2011 als allereerste video een vier seconden durende instructie 'hoe een paraplu op te pakken' online zette. Inmiddels is er ook een iPhone-app en een website waar T-shirts, mokken, telefoonhoesjes en armbandjes worden verkocht.

'Ik zag op YouTube allemaal van die heel grote 'How To'-kanalen, met allemaal heel complexe instructiefilmpes die elke dag miljoenen keren werden bekeken', laat het anonieme brein achter HowToBasic per e-mail weten. 'Ik besloot mijn eigen kanaal te beginnen met korte, idiote filmpjes. Dat bleek men leuk te vinden.' Zijn (laten we er even van uitgaan dat de harige benen van een man zijn) identiteit wil hij niet prijsgeven. 'Maar ik kan je wel vertellen dat ik in Perth, West-Australië, woon. En ik hou van eieren.'

Dat is terug te zien. In bijna elke video worden eieren kapotgegooid, geplet of doen ze dienst als een of andere morbide decoratie. 'Eieren zijn mijn handelsmerk. Ik gebruikte eens een ei in een video en mijn fans vonden het geweldig. Sindsdien gebruik ik in praktisch alle video's een ei. Ik hou ook echt van eieren.'

De mysterieuze maker gaat in zijn video's op nogal onconventionele manier te werk. Het kleine appartement waar hij zijn filmpjes maakt, is elke keer weer een slagveld van meel, kapotgeslagen eieren en plassen melk. Zo zou de werkplek van de chef van de Muppets eruitzien, als hij te veel drugs had gebruikt. 'Het kost me gemiddeld een uur om alles weer op te ruimen. Soms meer: na de 'How To Make Bread'-video ben ik ongeveer drie uur bezig geweest.' Toch iets langer dan de duur van het instructiefilmpje 'How To Clean Up After Making How To Video' doet vermoeden: welgeteld drie seconden.

Na de 'How To Make Bread'-video is de maker ongeveer drie uur bezig geweest met opruimen.

De How To Clean Up After Making a How To Video duurt welgeteld drie seconden