Oer-Rotterdams, met acteurs in topvorm en bezoekers in campingsmoking. Niet-Rotterdammers: ga kijken. Weduwe Jelka van Houten zorgt met een gezongen telefoongesprek voor kippevel.

De Marathon (musical)

Muziek: Thomas Acda en David Middelhoff
Choreografie: Daan Wijnands
Script en regie: Job Gosschalk
19/3, Nieuwe Luxor, Rotterdam. Tournee t/m 28/5

'Zet je mobiel uit, want als je gebeld wordt, ben je toch niet te verstaan door die pleurisliedjes.' Met deze openingsboodschap is de toon gezet in De Marathon, de musicalversie van de filmhit van Gerard Meuldijk en Martin van Waardenberg uit 2012: grof en geestig. Daar komt later nog gevoelig bij. In deze sportieve variant op de Britse film The Full Monty, worden vier veel te dikke, ongedisciplineerde, drinkende automonteurs klaargestoomd om de marathon van Rotterdam te lopen en zo sponsorgeld bij elkaar te krijgen om hun garage van de financiële ondergang te redden.

Door dikke klodders humor wordt het geen moment slijmerig

Door de taal, sfeer en decor (de band speelt onder de voormalige spoorwegbrug De Hef), is De Marathon een oer-Rotterdams verhaal. Tegelijk heeft het een universele lading gekregen, omdat het over mensen gaat die hun stinkende best doen om een vriend te helpen die in de penarie zit. Daarnaast krijgen we ook nog een gratis lesje integratie, omdat de vier botte Rotterdamse gasten (John Buijsman, Michiel Nooter, Kees Boot en Dennis Willekens zijn als acteur wél in topvorm) geholpen worden door een Turkse ex-atleet (Gürkan Küçüksentürk) en een Turkse sponsor.

Oh, wat een ironie dat juist nu dit verhaal in Rotterdam speelt. Als de garage-eigenaar ook nog kanker blijkt te hebben, en een collega zich heeft ontfermd over een vrouw die in de klauwen van een loverboy terecht is gekomen, druipt het sentiment er aan alle kanten vanaf, maar aangezien het wordt vermengd met dikke klodders humor wordt het geen moment slijmerig.

Lucretia van der Vloot krijgt de ruimte voor een machtige en zeer grappige gospel

Veel bezoekers hadden op de premièreavond gehoor gegeven aan de oproep in campingsmoking te verschijnen en het startnummer op te spelden. Ook de hometrainers in de foyer werden goed gebruikt. Voeg daarbij de schalen met moorkoppen en het garagehoekje in de foyer met gereedschap, pin-ups en lege bierblikjes, en je hebt een zalige inloopsfeer, die een avond lang op het podium perfect wordt vastgehouden.

In tegenstelling tot de film krijgen de relaties van de mannen in de musicalversie meer aandacht. Zo krijgt Lucretia van der Vloot als christelijke doordrammer de ruimte voor een machtige (en zeer grappige) gospel en bezorgt weduwe Jelka van Houten ons kippevel met een gezongen telefoongesprek met de begrafenisondernemer. Thomas Acda, die samen met David Middelhoff de liedjes heeft geschreven, zette deze nummers zelf ook op een cd. Het titellied De Marathon leunt bij Acda sterk op Bad, Bad Leroy Brown van Jim Croce, maar in de musical wordt het in een klassiek Grieks jasje gestoken. Het is een van de vele vrolijke vondsten van deze musical, die ook ver buiten Rotterdam gezien moet worden.