De held in Magallanes is zelf ook niet vrij van zonden
© x

Film - een intrigerend verhaal vol grijstinten die totaal niet ten koste gaan van de spanning

In Magallanes wordt zo goed geacteerd dat je de fouten van de hoofdpersoon graag door de vingers ziet. Magallanes is een intrigerend debuut over de valkuilen van morele superioriteit.

Des te groter is de schok als blijkt dat Celina niet alleen de kolonel als vijand beschouwt

Hij mist de adrenaline, vertelt zijn oude vriend Milton op een avond aan Harvey Magallanes. De adrenaline van vroeger, toen ze samen in het Peruaanse leger zaten en oorlog voerden tegen de terroristische organisatie Lichtend Pad. Voor Milton was dat het echte leven. Tegenwoordig doet hij weinig anders dan zuipen.

Magallanes zit anders in elkaar. Beter, vindt hij zelf. Hij koestert gemengde gevoelens over zijn verleden. De jarenlange, bloedige oorlog tegen Lichtend Pad zou hij liever vergeten. Maar wanneer hij op een dag de mooie Celina in zijn taxi vervoert, komen de herinneringen terug.

Magallanes

Thriller/drama
Regie: Salvador del Solar
Met: Damián Alcázar, Magaly Solier, Federico Luppi, Tatiana Espinoza
109 min., in 13 zalen.

Celina werd als 14-jarige gevangengehouden en misbruikt door de kolonel die Magallanes' legereenheid aanvoerde. Voor dezelfde kolonel werkt Magallanes tegenwoordig als chauffeur. Nu hij Celina opnieuw gezien heeft, vat hij het plan op de oude man te chanteren. Aanvankelijk om het geld, maar hoe verder zijn ingewikkelde plan vordert, hoe meer Magallanes het ziet als een kans op verlossing.

Zelf is de taxichauffeur namelijk ook niet vrij van zonden, al komt hij dat feit niet graag onder ogen. Liever speelt hij de held, zoals hij dat aanvankelijk ook lijkt te zijn in de sterk geacteerde thriller Magallanes. Regisseur en scenarioschrijver Salvador del Solar weet zo veel sympathie op te wekken voor zijn hoofdpersoon, dat je diens fouten graag door de vingers ziet. Des te groter is de schok als blijkt dat Celina niet alleen de kolonel als vijand beschouwt.

Het is mooi dat Del Solar, van huis uit acteur, het in zijn eerste film als regisseur aandurft een verhaal vol grijstinten te vertellen. Knap ook, hoe dat totaal niet ten koste gaat van de spanning: of je nu op de hand van Magallanes blijft of niet, zijn poging tot afpersing levert fraaie, enerverende scènes op. In de meer emotioneel geladen gedeelten overspeelt Del Solar soms zijn hand, maar Magallanes blijft een intrigerend debuut over de valkuilen van morele superioriteit.