Buzz Aldrin, waar ben je gebleven ?
J. Harstad

Buzz Aldrin, waar ben je gebleven ?

Fictie - Literatuur & Poëzie

Buzz Aldrin, waar ben je gebleven ?

Tweede man op de maan

'Het vereist enorme wilskracht, mazzel en vakkundigheid om eerste te worden. Maar er is een reusachtig hart voor nodig om nummer twee te zijn.'Aldus de jonge Noorse schrijver Johan Harstad (1979) wiens indrukwekkende eerste roman, Buzz Aldrin, waar ben je gebleven?, onlangs in vertaling is verschenen.De astronaut Buzz Aldrin is een voorbeeld van die eeuwige nummer twee aan wie Harstad een reusachtig hart toekent. Aldrin zette na Neil Armstrong als tweede mens een voet op de maan . In diezelfde nacht in 1969 wordt Harstads hoofdpersoon Mattias geboren. Op zijn tiende verjaardag krijgt hij zijn eerste ruimtevaartboeken en vanaf dat moment is Buzz Aldrin zijn grote held.Want ook Mattias heeft er een hekel aan in het middelpunt van de belangstelling te staan. Vanaf de brugklas doet hij zijn uiterste best onzichtbaar te zijn en als zijn vriendjes hem vragen in hun bandje te komen zingen, houdt hij de boot af. Maar dan wordt hij verliefd en betreedt hij eenmalig het podium op een schoolfeest. Hij wint er zijn meisje mee, maar verliest zijn rol in de achtergrond.Dertien jaar zijn ze samen. Dan verlaat ze hem alsnog. Wanhopig laat Mattias zich door zijn vrienden overhalen mee te werken aan een concert op de Faeröer eilanden - achter de coulissen, als geluidstechnicus. Op de boot gaat er echter van alles mis. De volgende ochtend wordt Mattias in z'n eentje wakker en kan hij zich niets meer herinneren.Hier begint het echte verhaal van Mattias, van zijn zelfonderzoek, de keuzes die hij moet maken om weer met zichzelf in het reine te komen. Het knappe van Harstad is dat hij de paniek en de zelfdestructie van zijn hoofdpersoon helder en gedetailleerd weet te verwoorden. Mattias' probleem ligt vooral in het maken van keuzes die hem door zijn omgeving niet in dank worden afgenomen. Mattias heeft immers veel talenten, waarom maakt hij daar geen werk van? Maar de geboren twijfelaar heeft zich geïdentificeerd met het idee 'ongewenst te zijn'. Hij wil wel een 'radertje in de machinerie' zijn, alleen liever geen applaus ontvangen. De redding komt van ene Havstein, een voormalig psychiater die op een van de Faeröer eilanden een tehuis voor begeleid wonen beheert. Hier wonen mensen die Mattias begrijpen. Ver weg van alle grote ambities voelt hij zich eindelijk op z'n gemak. En hij krijgt nieuwe vrienden, waaronder een meisje dat Ennen heet, ofwel N.N. (Nomen Nescio).Dit meisje houdt hem een spiegel voor. Lafheid verwijt zij hem. Hier heeft hij niet van terug, maar alvorens hij haar echt antwoord kan geven, verongelukt zij. Eindelijk ziet Mattias in dat hij iets moet doen aan zijn onvermogen liefde en vriendschap te accepteren. Dit is dan ook het moment waarop Mattias besluit om terug naar Stavanger te gaan, naar zijn ouders en zijn vroegere muziekvrienden. Maar hij kan niet meer aarden in het Noorse sociale leven en wil al snel terug naar de 'magnificent desolation' van de Faeröer eilanden, woorden die zijn held Buzz Aldrin gebruikte toen hij op de maan stond.Uit wat volgt blijkt dat Harstad met een paar knaleffecten wilde eindigen. Hierbij verliest hij de controle en lijkt het jammer genoeg alsof hij genoeg krijgt van zijn eigen weloverwogen stijl.