Bep, dochter van Rietveld is meeslepend biografisch drama
© Joris van Bennekom

Theaterrecensie

De kantelende stoelen en tafel geven de breuk van haar geniale vader Rietveld met haar ouderwetse moeder weer. Audrey Bolder speelt Bep Rietveld overtuigend op verschillende leeftijden.

Het zijn niet bepaald Rietveldstoelen, die daar zo met zijn zessen in klassieke opstelling rond de eettafel staan. Dit is de eenvoudige thuissituatie uit de Utrechtse jeugd van Elisabeth 'Bep' Rietveld, de oudste dochter van Gerrit Rietveld. Niet het levensverhaal van de grote meubelontwerper en architect, maar dat van dochter Bep (1913-1999) staat centraal in deze kleine, maar mooi geschreven en slim gemonteerde theatermonoloog van actrice Audrey Bolder. Terwijl vader Gerrit aansluiting vond bij kunstenaarsbeweging De Stijl, vervreemdde hij van Beps gereformeerde moeder en trok in bij de intellectuele Truus Schröder. 'Wij waren tweederangs geworden', aldus Bep, die veel moeite moest doen om aandacht en goedkeuring van haar geniale, van zijn werk bezeten vader te krijgen.

Bep, dochter van Rietveld.

Door Audrey Bolder.
Regie: Titus Tiel Groenestege.
3/3, Theater Kikker Utrecht. Tournee t/m 1/5.

Audrey Bolder speelt Bep overtuigend op verschillende leeftijden

Audrey Bolder speelt Bep overtuigend op verschillende leeftijden: als klein meisje slaat ze stiekem de geanimeerde bijeenkomsten gade van de leden van De Stijl. De jonge Bep wordt aangestoken door haar vaders creativiteit en begint zelf ook te tekenen en schilderen: 'Als ik schilder vergeet ik alles.' Als jonge vrouw gaat ze in de leer bij Charley Toorop in Amsterdam, daarna volgt een hoofdstuk in Nederlands-Indië, waar Bep in het Jappenkamp veel kinderen portretteerde.

Regisseur Titus Tiel Groenestege maakte een vlotte regie, waarin stoelen en tafel door een simpele verplaatsing of kanteling van ouderwets in modern veranderen. De muziek van Willem Friede (New Cool Collective) legt een prettige sfeer onder de verhalen. Het leidt tot een meeslepend biografisch drama van een vrouw die van nabij meemaakte hoe het nieuwe brak met het oude.