Albrecht nieuwe dirigent opera en NedPhO

Na een jarenlange scheiding krijgen De Nederlandse Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest gezamenlijk weer één chef-dirigent: de Duitser Marc Albrecht (45).

Marc Albrecht (AFP)
Marc Albrecht (AFP)

Albrecht dirigeerde het NedPhO bij De Nederlandse Opera (DNO) voor het eerst in september 2008, in een uitvoering van Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss. Dat optreden werd door de twee instellingen zeer enthousiast ontvangen, en heeft tot deze aanstelling geleid. Volgens de directie van het NedPhO is Albrecht ‘een dirigent die het orkest bespeelt zoals een violist zijn viool. Hij wist bij Die Frau een gouden glans aan de partituur te geven’. Albrecht roemde donderdag de ervaring met het orkest: ‘Elk optreden werd steeds beter, aan het eind leken we wel te vliegen.’

Het NedPhO is het belangrijkste begeleidingsorkest van De Nederlandse Opera. Met de komst van Albrecht worden, aldus zakelijk directeur van DNO Truze Lodder, beide instellingen sterker met elkaar verbonden. De laatste keer dat de chef-dirigent bij De Nederlandse Opera óók dirigent was van het NedPhO was onder Hartmut Haenchen (1986-1999). Daarna opereerde de chef-dirigent bij DNO zonder vast orkest. Tot 2008 had Ingo Metzmacher de functie. Metzmacher vertrok na drie jaar onverwacht.

Volgens Lodder is men bij de Nederlandse Opera, ‘tot inkeer’ gekomen: een chef-dirigent met een eigen orkest, dat werkt het best. Pierre Audi, artistiek leider van DNO, zegt dat hij na 21 jaar tot de conclusie is gekomen dat ‘de ideale situatie de combinatie is van onze chef-dirigent en die van het NedPhO’.

Albrecht, bekend om zijn interpretaties van Richard Wagner en van hedendaagse muziek, is sinds 2006 artistiek leider en chef-dirigent van het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Als gastdirigent zal hij in juni Mariss Jansons vervangen als dirigent van Bizets Carmen bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is Yakov Kreizberg nog tot 2011 chef-dirigent.