Snijders' show is een groot feest van absurditeiten, woordgrappen, slapstick en maffe liedjes. Wie zei dat spelen met taal een ouderwetse vorm van humor is?

Welke show (****), cabaret
Door Ronald Snijders.
Regie: Niels van der Laan.
10/11, De Kleine Komedie Amsterdam.
Tournee t/m 29/4.

Het leven is een gekkenhuis, maar je moet wel zelf de slingers in het aquarium ophangen. Zo luidt het levensmotto van absurdist Ronald Snijders, een man met een vrolijk defect in zijn hoofd. In zijn nieuwe voorstelling slaagt hij erin vrijwel geen enkele zin logisch op de vorige te laten aansluiten. Het enige logische is de slappe lach die al deze onzin losmaakt bij de toeschouwer. Vanaf de opening, waarin twee muzikanten de verkeerde instrumenten bespelen, tot aan het slotdeel, waarin een emotioneel gesprek wordt gevoerd met de weinig gebruikte letter 'y', is Welke show een feest van absurditeiten, woordgrappen, slapstick en maffe liedjes.

Snijders is gegroeid als performer en plaatst, met uitgestreken gezicht, zijn grappen goed

De vorm die Snijders koos voor zijn derde cabaretsolo is een onemanshow à la Toon Hermans met barkruk, bloemstuk en muziekcombo. Dit biedt de komiek de gelegenheid zowel de draak te steken met cabaret uit de oude doos als zelf een mix van conferences en liedjes te brengen. Maar meer nog dan in de traditie van Toon Hermans staat Snijders in die van de absurdistische comedy van Monty Python, Herman Finkers en Mike Boddé & Thomas van Luyn.

Snijders is gegroeid als performer en plaatst, met uitgestreken gezicht, zijn grappen goed. Hij is voor het eerst te horen als zanger en dat klinkt niet slecht, al staan de lekker in het gehoor liggende liedjes vooral in het teken van de grap. Daarnaast zijn er vertrouwde Snijders-elementen, zoals een ontsporend radiojournaal, een lijstje neo-logismen en de presentatie van een alternatieve volgorde voor het alfabet. Wie zei er dat spelen met taal een ouderwetse vorm van humor is? Bij Ronald Snijders is het genre spring-levend.