551520
Een optreden bij De Wereld Draait Door. © ANP

3FM-dj in actie tegen magere muziekminuut in DWDD

AMSTERDAM - Michiel Veenstra, dj bij 3FM, is een actie gestart tegen het muziekbeleid van De Wereld Draait Door. Bandjes mogen in DWDD maar één minuut spelen en dat vindt Veenstra 'belachelijk'. Daarom deed hij dinsdag een oproep in zijn dagelijkse radioprogramma (om 19.00 bij de NTR) en op Twitter: 'Benieuwd welke band het aandurft. Fuck die minuut, stug het hele nummer doorspelen, dan draai ik je een uur lang op 3FM. #doorrammenbijdwdd.'

Veenstra: 'Ik hoop dat iemand het probeert. Misschien draait de regie het geluid wel weg en probeert Matthijs aan een volgend interview te beginnen. De drummer moet dan gewoon blijven rammen, dat blijf je echt wel horen.'

Zelf kijkt Veenstra niet vaak naar DWDD, omdat zijn eigen programma tegelijkertijd wordt uitgezonden. 'Maar als ik het zie, verbaas ik me enorm. Altijd die lovende woorden van Matthijs van Nieuwkerk: dit is dé sensatie van het moment! Waarom dan één minuut?' Op Twitter leest Veenstra vaak soortgelijke klachten. 'Gisteravond ook weer. Toen dacht ik: jongens, wanneer gaan we hier nou eindelijk eens tegenin?'

Je werk laten verminken

Muziek is 'een kunstvorm', zegt de dj. 'En een beetje kunstenaar laat zijn werk niet zo verminken.' Geen band durfde tot nu toe langer dan een minuut te spelen. Conclusie, volgens Veenstra: 'De macht van DWDD is blijkbaar te groot.'

Tijdschrift Musicmaker sloot zich aan bij de actie, en biedt de band die het lukt een heel nummer te spelen een interview aan. Veenstra: 'Ik denk dat bands een winst-verliesbalans moeten opmaken. Als je doorspeelt bij DWDD, kom je er daarna nooit meer in. Aan de andere kant word je een uur lang gedraaid op 3FM,  krijg je een interview en een hoop exposure. En je bent een held, als je het doet.'

Wel grappig
Dieuwke Wynia, eindredacteur van DWDD, maakt zich nog geen zorgen. 'Ik vind het heel grappig. Ik ben wel vereerd dat we weer zoveel aandacht krijgen. Michiel Veenstra wil blijkbaar meeliften op ons succes.'

Van bandjes hoort Wynia nooit klachten. 'Het zijn vooral dj's en journalisten die zich hier druk om maken. Bands kunnen kiezen: je hoeft niet in DWDD.' Een muzikaal optreden tijdens een talkshow is nu eenmaal 'een zapmoment', zegt Wynia. 'Als je kijkers echt een plezier wilt doen, doe je niks aan muziek. Maar wij doen dat wel, want we zijn dol op die bandjes.'

Het VARA-programma verliest tijdens het optreden ongeveer 200.000 kijkers. 'Als het optreden drie keer zo lang zou duren, zouden we 500.000 kijkers verliezen. Daar kun je vergif op innemen. Het is jammer, maar dat is een televisiewet.'