VVD-advertentie
VVD-advertentie © VVD

Rutte promoveert 'pleur op' tot campagnethema

Bellen met Raoul du Pré, chef van de politieke redactie

'Pleur op, zou ik in plat Haags zeggen.' Wat bij Zomergasten vorig jaar nog een spontane actie leek, blijkt nu het VVD-campagnethema voor deze verkiezingen. Paginagroot in de ochtendkranten zegt Rutte in een advertentie: 'Doe normaal of ga weg'. Het bewijst volgens Raoul du Pré, chef van de politiek redactie van de Volkskrant, hoe uitgedokterd de Zomergasten-uitspraak was.

'Aan alle Nederlanders', staat erboven. Maar tot wie richt Rutte zich echt?

'Uit alles blijkt hoezeer Rutte zich in de VVD-advertentie richt op de PVV-kiezer. Eerst zet hij Wilders buitenspel door te zeggen dat de kans nul is dat de VVD met de PVV gaat regeren, om vervolgens zijn agenda over te nemen. In andere bewoordingen weliswaar.'

Rutte schrijft vandaag: 'We voelen een groeiend ongemak wanneer mensen onze vrijheid misbruiken om hier de boel te verstieren, terwijl ze juist naar ons land zijn gekomen voor die vrijheid.' Hij somt een aantal ergernissen op die zouden spelen onder Nederlanders: homo's die worden lastiggevallen, vrouwen in korte rokjes die worden 'uitgejouwd' en gewone Nederlanders die worden uitgemaakt voor racist.

Dit gedrag mogen we van Rutte 'nooit normaal vinden in ons land'. De oplossing is volgens hem niet 'om dan maar groepen mensen over één kam te scheren'.

Is die boodschap geloofwaardig?

'Rutte zal het verwijt krijgen: wat bedoel je nu eigenlijk. Want veel van het wangedrag dat hij schetst, is niet voorbehouden aan mensen die een achtergrond hebben in een ander land.'

'Pleur op' kwam Rutte al op veel kritiek te staan. Waarom gaat hij er toch mee door?

'Buma noemde het destijds premier-onwaardig. Hij zou met zijn pleur op-uitspraak - tegen Turkse jongeren die journalisten lastigvallen - hebben laten zien dat hij niet een premier wil zijn voor alle Nederlanders. Door verschil te maken tussen Nederlanders en een deel uit te sluiten. Die kritiek zal weer komen, maar Rutte durft de gok te nemen.'

'In deze fase van de verkiezingscampagnes gebeurt namelijk niets meer zonder idee. Alles is doordacht. Na zijn uitspraak in Zomergasten bleek uit onderzoek dat een groot deel van het VVD-electoraat het met hem eens was. Hij weet wat ze willen horen.'

Eén grote strategie dus.

'Dat denk ik wel. In een drietrapsraket heeft de VVD aandacht weten te krijgen voor hun verkiezingskoers. Eerst 'pleur op' in Zomergasten, toen de H.J. Schoo-lezing van Edith Schippers over onze cultuur die de beste zou zijn en nu 'doe normaal of ga weg'. Via deze weg heeft Rutte 'pleur op' tot campagnethema gepromoveerd.'

Spiekt Rutte alleen bij de PVV van Wilders?

'Nee. Ook het CDA, en in mindere mate D66, lijken inspiratiebronnen voor de premier. Het pleidooi is ook een groot fatsoensoffensief, zoals Buma dat eerder lanceerde met het CDA. Met zijn advertentie en verkiezingskoers probeert Rutte nu ook Buma de fatsoenswind uit de zeilen te nemen.'

Wat zeggen deze thema's over de verkiezingen in maart?

'Op de pagina van Rutte staat niets over Europa. Niets over de economie of over de crisis waar zijn partij het land doorheen heeft geloodst. Het laat zien dat de verkiezen over een ding gaan: de sfeer in het land.'