Veel treinen op de hsl rijden niet op tijd.
Veel treinen op de hsl rijden niet op tijd. © ANP

Prorail wil 'prut' hsl in beheer nemen, staatssecretaris is tegen: 'Kost handen vol geld'

Spoorbeheerder Prorail wil de hogesnelheidslijn (hsl) in eigen beheer krijgen. Op dit moment is het beheer van de tegenvallende lijn nog in handen van Infraspeed. Om treinen sneller en preciezer over de hsl te laten rijden moet daar verandering in komen, zei topman Pier Eringa vandaag.

De Prorail-baas deed zijn oproep bij de presentatie van het jaarverslag van Prorail. Daar bleek dat de hsl in 2016 opnieuw een stuk slechter presteerde dan de reguliere lijnen voor persoonsvervoer. Van de treinen op de snelle lijn rijdt slechts 78,6 procent op tijd. 'Ik baal als een stekker dat de hsl qua punctualiteit niet rond de 90 procent scoort, zoals onze andere lijnen', aldus Eringa, die ook over de snelheid van de treinen op de hsl niet te spreken is. 'Het is gewoon prut. De boel is niet op orde.'

De belangrijkste reden daarvoor, zegt Eringa, is het beheer van de hsl. De 100 kilometer spoor tussen Schiphol en de Belgische grens wordt beheerd door Infraspeed, een consortium van onder andere Koninklijke BAM en Siemens Nederland. Volgens Eringa heeft Infraspreed geen prikkel om de prestaties op de hsl te verbeteren, omdat het alleen wordt afgerekend op de beschikbaarheid van het spoor, en niet op de prestaties erop. Bij Prorail bestaat die prikkel wel, zegt Eringa, omdat de spoorbeheerder prestatie-afspraken heeft staan met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Afkopen

De staat zou er daarom goed aan doen om het contract met Infraspeed af te kopen, vindt de Prorail-topman. Hij is zich ervan bewust dat het afkopen van dat contract, dat nog tot 2031 loopt, veel geld kan gaan kosten. 'Er zijn complicaties. Maar als het je menens is met beter presteren op de hsl, dan moet je dit als overheid doen. Dat het kan hebben we gezien bij de Betuweroute, die ook is overgegaan van Keyrail naar Prorail. De hsl was niet wat en is nog steeds niet wat, maar het moet wel wat worden.'

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu ziet niks in het voorstel van Eringa. Volgens haar is het maar de vraag of de prestaties op de hsl verbeteren met het opbreken van het contract. 'De problemen zitten niet in de stukken hogesnelheidsspoor die Infraspeed beheert, maar in de overgangen tussen de verschillende systemen met het reguliere spoor in Nederland.' Het gaat om een contract waar in totaal 2,3 miljard euro mee gemoeid is, zegt Dijksma. 'Dit gaat de samenleving handen vol geld kosten.'