Kapitein Willem-Alexander op vliegbasis Eindhoven in een Fokker F-27.
Kapitein Willem-Alexander op vliegbasis Eindhoven in een Fokker F-27. © ANP

Koning verruilt Fokker voor Boeing, maar blijft nietsvermoedende passagiers vliegen

'Het is wel heel apart dat KLM na 97 jaar ook afscheid neemt van de Fokker', zei koning Willem-Alexander woensdag tegen De Telegraaf. 'Maar het houdt op.' Nu zelfs onze vliegende vorst zich tot de Boeing 737 bekeert is het einde van het Nederlandse Fokkertijdperk in Nederland écht in zicht.

Het was een van de weinige liefhebberijen die Willem-Alexander na zijn inhuldiging als koning kon blijven uitoefenen: vliegen. Het watermanagement en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) moest hij gedag zeggen, maar het 'blauwe meisje' - een pilotenmetafoor voor luchtruimliefde - bleef in zijn leven.

En dus vliegt de koning nog steeds twee keer per maand nietsvermoedende KLM-passagiers naar hun bestemming in een Fokker 70, net als de afgelopen twintig jaar. Doordat de cockpitdeur voor 11 september nog open stond troffen mensen vroeger wel eens een koninklijke copiloot achter de stuurknuppel aan, vertelt Willem-Alexander aan de krant. 'En dan vonden mensen het leuk of verbazingwekkend dat ik daar zat.'

Tegenwoordig herkennen passagiers soms zijn stem bij het omroepen, maar lang niet altijd. 'Het voordeel is dat ik altijd námens captain en bemanning de passagiers van harte welkom heet. Dan hoef ik mijn eigen naam niet te noemen.'

Groter en verder

Uit het interview blijkt dat Willem-Alexander inmiddels een ervaren copiloot is, maar dat hij desondanks toch weer de schoolbanken in moet. In oktober stijgt KLM's laatste passagiersvlucht met een Fokker 70 op, waardoor ook de koning zich moet laten omscholen. 'Ja, helaas... Het is heel apart dat KLM na 97 jaar afscheid neemt van de Fokker. Maar ik wil graag doorgaan als gastvlieger bij de KLM. Dat kon eigenlijk alleen op de Embraer of de Boeing 737.' En dus wordt het 'theorie, praktijk, simulator en examen', zegt de koning. 'En dan de lijn op.'

Hoewel de voordelen van deze nieuwere toestellen evident zijn - zuiniger en daardoor milieuvriendelijker en goedkoper - kijkt niet alleen Willem-Alexander met weemoed terug naar het Fokkertijdperk. Volgens Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) koesteren veel piloten nostalgische gevoelens voor de Fokker 70. 'Ook omdat Nederland met het verdwijnen van dit toestel definitief afscheid neemt van de vliegtuigbouw. En dat is natuurlijk jammer.' Tegelijkertijd koestert elke piloot de wens om een groter, moderner toestel te vliegen, naar verdere bestemmingen, zegt de woordvoerder van de pilotenbond. 'Bijna elk nieuw toestel is groter dan de Fokker 70. Extreem rouwig zullen Fokkerpiloten dus ook niet zijn.'

Zelfs bij copiloot Willem-Alexander is iets van die nieuwsgierigheid naar groter en verder te bespeuren, zo blijkt uit zijn antwoorden. 'Het leek me leuk om ook eens op andere bestemmingen te vliegen, met meer passagiers en langere afstanden', aldus de koning. 'Dat was voor mij echt de drijfveer.'

Is de Boeing 737 een te duur regeringsvliegtuig?

Heeft het kabinet met de Boeing 737 Business Jet een te duur regeringsvliegtuig gekocht? Was de technisch vergelijkbare Airbus A319 niet een goedkopere keus geweest, zoals NRC schreef? Vijf vragen.