Hans van Baalen
Hans van Baalen © ANP

De bijbaantjes van Van Baalen

Het was zo'n moment waarop het deksel van lobbyland leek te worden opgetild: het bericht dat europarlementariër Hans van Baalen (VVD) twee betaalde bijbanen in de autobranche had. Lid van de Raad van Commissarissen bij Mercedes Benz Nederland - à 8 duizend euro per jaar - en lid van de Raad van Advies van autolobbyist RAI - à 4 duizend euro.

Toen het nieuws eind september wereldkundig werd gemaakt, wist Van Baalen niet hoe snel hij zijn baantjes moest opzeggen, overigens zonder te zeggen dat hij er spijt van had. 'Verstandig', was de koele reactie van het VVD-hoofdbestuur.

Van Baalen behoort tot het slag parlementariërs dat doorgaans meteen terugbelt als een journalist hen wil spreken. Ook als het om nevenfuncties gaat. Met zijn bijbaantjes was niks mis, houdt hij ook drie maanden later staande. Ze stonden keurig vermeld op de site van het Europees Parlement. Maximale transparantie dus, wat hij trouwens heel belangrijk vindt.
De functies hadden sowieso niks met lobbyen te maken, zegt hij. Bij Mercedes - hij vertrok er nog voor de eerste vergadering - zou hij meepraten over interne aangelegenheden. Bij de RAI ging het om tweemaal per jaar 'samenkomen met een interessant gezelschap'.

Waarom hij die onschuldige baantjes dan toch meteen schrapte toen er deining ontstond? Kwestie van de discussie voor willen zijn, zegt Van Baalen. 'De debatten over Volkswagen kwamen eraan. Die wilde ik niet laten vervuilen door ophef over nevenactiviteiten.'

Een Europarlementariër verdient 8 duizend euro bruto per maand, exclusief minimaal 4.320 euro vergoeding voor onkosten en een verblijfsvergoeding van 306 euro per vergaderdag. Je kunt je afvragen of het wenselijk is er dan nog betaalde bijbanen op na te houden. Van Baalen ziet het bezwaar niet. 'De andere leden van zo'n Raad van Commissarissen krijgen allemaal betaald. Moet ik dan als enige zeggen dat ik het gratis doe?'

De schijn van belangenverstrengeling dan: is Van Baalen in staat een kritische houding aan de dag te leggen ten opzichte van bedrijven en organisaties waarvan hij geld trekt? 'Ik bekijk dat heel praktisch', zegt hij. 'Ik ben geen woordvoerder op het gebied van transport en milieu. Men ziet graag dat politici maatschappelijk actief zijn. Bij die organisaties kom ik interessante mensen tegen.'

Zonder het gesjoemel van Volkswagen was dit geen kwestie geworden

Hans van Baalen, Europarlementariër

Maar nu niet meer. Van Baalen heeft voorlopig geen behoefte aan betaalde nevenfuncties, zegt hij. En zeker niet aan de discussies die daarmee loskomen. Een laatste kanttekening wil hij nog maken: die bijbaantjes nam hij over van Corien Wortmann, jarenlang europarlementariër voor het CDA. Haar werden daarover nooit vragen gesteld. Van Baalen: 'Zonder het gesjoemel van Volkswagen was dit geen kwestie geworden.' 

Blijft de vraag: is het goed dat politici betaalde bijbanen hebben, of kan daar beter meteen paal en perk aan worden gesteld?


Weet u meer? Of wilt u meer weten? Mail dan naar a.korteweg@volkskrant.nl en eline.huisman@volkskrant.nl

Volg en lees meer over:

Reacties (10)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • AsJonah -
    NB Is dit dezelfde van Baalen? "Van die zetel zag hij af na publicaties over vermeende rechts-extremistische sympathieën in zijn jeugd. Bij Vrij Nederland dook een adhesiebrief op die Van Baalen aan rechts-extremist Joop Glimmerveen zou hebben gestuurd. Een commissie van de Raad van State ging onderzoek doen" enz enz
  • AsJonah -
    De Billy Turf van de VVD grossiert. Hoe kan het ook anders.
  • osservatore -
    Paal en perk. Zij leven ook nog in een belasting vrijdom. Het is hemeltergend dat dit allemaal door de burgers geslikt wordt
  • Tenred -
    "is het goed dat politici betaalde bijbanen hebben, of kan daar beter meteen paal en perk aan worden gesteld?" - Dat is helemaal geen vraag. Betaalde belangenbehartigers van niet democratisch gekozenen hebben niets te zoeken in een volksvertegenwoordiging.
  • Herr .Baffo -
    Het wordt zo langzamerhand een interessant lijstje met VVD-gedrag. Dat is dus wat het liberalisme inhoudt?
  • gpuccini -
    Laten de dames en heren welke gekozen zijn in welk parlement dan ook zich bezighouden met dat waar ze voor gekozen zijn, maar tegenwoordig zijn een hoop van de gekozen volksvertegenwoordigers meer met bijbaantjes en commissariaten bezig dan dat waar ze voor gekozen zijn. Kortom bijbaantjes voor parlementariërs verbieden, maar het zal er helaas nooit van komen toch parlementariërs?
  • Johannes Blom -
    bijbaantje is prima; helpen in verpleeghuis, zaterdagochtend de post rond brengen, dat soort banen. Lijkt me leerzaam.
  • GRustig -
    Het lijkt me geen goede zaak dat deze mensen als volksvertegenwoordiger ook allerlei baantjes aannemen die kunnen botsen met de belangen van ditzelfde volk. Helemaal nu niet in deze tijden van grote werkloosheid. De arbeidsmarkt hervormen houdt niet alleen in drastisch bezuinigen op de uitkeringen, maar misschien is het ook een idee om beschikbare baantjes eerlijker te verdelen. Nu schuift men elkaar duurbetaalde baantjes toe zonder zich af te vragen of men wel capabel daarvoor is. Zie maar eens naar die vreselijke puinhoop die een Loek Hermans mede veroorzaakt heeft.
  • Petero -
    Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ook de politiek ontkomt niet aan het toeval. Zou de auto-industrie ook niet achter de milieuzones in Rotterdam en Utrecht zitten? Daar mag je met een zogenaamd vervuilende oude auto niet meer in, ook al zijn die oudere auto's lang niet altijd viezer dan een zogenaamde eco/sjoemelmobiel van nu. Maar de industrie heeft geen baat bij superdegelijke en duurzaam gebouwde Volvo 240's. Ze willen nieuwe wagens verkopen.
  • Doekle Kip -
    Parlementariërs horen er geen enkel bijbaantje bij te hebben, ook als dat onbetaald is. Dieptreurig dat zij dat zo vaak niet zien! Hetzelfde geldt voor burgemeesters, commissarisen van de koning enz.