Een product van Lactacyd.
Een product van Lactacyd. ©

Opsteker voor mannen die vinden dat vrouwen hun plaats moeten kennen

Teun van de Keuken vraagt zich af

Na de verkiezing van Donald Trump is de Facebook campagne van Lactacyd een volgende opsteker voor mannen die vinden dat vrouwen hun plaats moeten kennen. Waar Trump zijn 'Grab them by the pussy'-opmerking afdeed als 'locker room talk', maakte het vaginale verzorgingsproduct een filmpje over de pussy met de titel 'mannenpraat'.

Vier pubers van een jaar of dertig maken gierend van het lachen een paar grappen over de vagina 'een broodje beenham' en leggen vervolgens aan de kijkers uit hoe zij vinden dat het 'kutje, doosje, genotsdoosje' verzorgd moet worden. Zoiets moet je niet aan de vrouwtjes zelf overlaten hè. 'Het moet in ieder geval  verzorgd zijn.' 'Het moet wel echt vèrs geschoren zijn.'

Nu we hier zijn aanbeland, wordt het tijd om tot de kern te komen: dames aan de Lactacyd krijgen. De Nederlandse vereniging van gynaecologen verklaarde mij overigens dat dit middel overbodig is en op de voorlichtingssite van de overheid, Sense, wordt afgeraden met iets anders te wassen dan water. Het Lactacydfilmpje is ingezoomd op één van de mannen die inmiddels wat ernstiger is geworden: 'Als diegene gezweet heeft, of het gewoon wat warmere dagen zijn, dat het gewoon wat minder fris ruikt. Ik denk dat dit soort producten kan helpen om het langer fris te houden.' 

Fijn dat je zo meedenkt, gozer. Ik zou zeggen: dames, ren naar de winkel en doe wat de kerels van je verwachten. Je wilt de mannen niet teleurstellen, toch? 

Na O.B. is Lactacyd de volgende fabrikant van vrouwenproducten die een hekel aan zijn klanten lijkt te hebben

Na O.B. waarover ik een paar weken geleden schreef, is Lactacyd de volgende fabrikant van vrouwenproducten, die een hekel aan zijn klanten lijkt te hebben. Ik bel ze op.

'Lactacyd is voor vrouwen toch?'

'Dat klopt, het is een product voor de vrouwelijke intieme zone.'

'Waarom is de mening van mannen dan van belang?'

'Mannenpraat over vrouwenonderwerpen is een veel gebruikt format. Zo kunnen we onze boodschap op een leuke manier voor het voetlicht te brengen. Het is informerend en een beetje fun.'

'Snapt u dat vrouwen hier onzeker of boos om worden?'

'Ik snap dat als je een video uitzendt met meningen van mannen dit polariserend kan werken.'

'Uit de reacties blijkt dat veel vrouwen denken: waar bemoeien die mannen zich mee?'

'Ja...ja...maar we tonen slechts de mening van een paar mannen. Dat is nu eenmaal het thema mannenpraat.'

'Jullie naam staat er onder. Mensen denken nu dat dit ook de mening van Lactacyd is.'

'Wij hebben die mannen alleen maar vragen gesteld en daar zijn deze antwoorden uitgekomen.'

'Uit die vragen blijkt dat jullie de mening van mannen hierover van belang vinden.'

(...)

'Die mannen in de video, scheren die hun ballen?'

'Dat durf ik niet te zeggen, dat heb ik ze niet gevraagd.'

'Wassen ze hun piemel?'

'Uit consumentenonderzoek blijkt dat de meeste mannen hun intieme zone wassen.'

'Maar deze mannen?'

'Durf ik niet te zeggen.'

'Dus deze mannen mogen wel zeggen hoe de vagina verzorgd moet worden, maar ze kunnen zelf best een langharige en stinkende piemel hebben?'

'Dat kan, ja.'

'Is deze video niet vrouwonvriendelijk?'

'Sommige mensen zien het zo. Dat mag en dat kan.'

Tips voor Teun? Stuur ze via Twitter, liefst met foto, naar @teunvandekeuken

Volg en lees meer over:

Reacties (13)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • P. Beunk -
    Teun je bent een held!!
  • A I -
    Boycot Lactacyd! Het product speelt in op de onzekerheid, angsten en schaamte van jongeren en volwassenen. Apothekers raden expliciet af om zeep te gebruiken tussen je benen: die kunnen zuurbalansen van je vagina verstoren en schimmelinfecties veroorzaken. Niet kopen dus! Verder is Lactacyd ongelooflijk seksistisch, ook mannen hebben een vislucht als zij hun zones niet gewassen hebben. Over stinkende piemels en ballen hebben we nog niet gehoord. Of verzorgde, versgeschoren lavendel ruikende, fluweelzachte piemels en ballen. Kan iedereen een spoedcursus krijgen om zin van onzin te scheiden?
  • patoze -
    In reclame blijkt álles te mogen. Dit gezien het feit dat veel, héél veel reclames danwel regelrechte leugens zijn danwel opvallend misleidend. Bovendien wordt ook frequent gebruik gemaakt van volledig niet ter zake doende (maar wél effect sorterende want vaak subliminale en dus niet tot het bewustzijn doordringende) prikkels. Ook vrouwen zijn overigens vaak al te graag bereid zich voor dit soort misleiding te lenen. Het gaat erom te verkopen en hoe dat gebeurt, doet er niet toe. Leve de consumptie-maatschappij en een economie met verplichte groei!
  • Auke Jong -
    Mannen worden in reclame al een tijdje neergezet als dom, onverantwoordelijk of zwak (en vrouwen als het tegenovergestelde). Nooit is er eens een columniste die het voor ons opneemt. Blèèh!
  • Jean5 -
    Goed zo Teun, en als ik de fabrikant was zette ik direct een nieuw product in de markt voor de geurende mutinus elegans. Natuurlijk gepromoot door vrouwen!
  • Sigi -
    Volgens sommige reclamemakers zijn vrouwen vieze stinkende en lekkende wezens die vanaf de drooghoudende pamper via het extra absorberende maandverband waar je op hoog niveau mee kunt keepen en de zwem-tampon met als tussendoortje het naar lavendel ruikende inlegkruisje waarmee je je fris houdt naar de Tena lady wordt geleid zodat je schaterend van het lachen het toch droog kunt houden. En vooral niet vergeten je intieme zone te verzorgen met Lactacyd en je anti vaginale schimmel medicijn in te brengen!
  • Michael de Braaf -
    Teun - goed stukje ! Aan de paal nagelen. En nu gewoon moet geen enkele vrouw dit product kopen, dan is het ook zo voorbij.
  • Sieuwke de Vries -
    "....met plezier hoe mannen eruitzien, zich kleden of verzorgen." Enige voorbeelden? Statistieken? Worden mannen na gefloten? Uitgescholden voor hoer? Nee? Dacht ik ook niet! Eddie Valiant, een beetje meer perspectief!
  • Jarry -
    Volgens mij is Teun een man die nu boos wordt en ik kan me dat goed voorstellen.
  • Vera van de Seyp -
    @EddieValiant: Noem één voorbeeld van een nationale reclamespot waar een groep vrouwen openlijk ¿ met een portie eetbaar vlees ter vergelijking ¿ de mate van harigheid, zweterigheid en hygiëne van de lullen van hun 'mannetjes' bespreekt met het doel dat de mannelijke doelgroep zich naar de winkel haast om het desbetreffende product per direct aan te schaffen. Ik wacht.