Toeristen in Hollywood
Toeristen in Hollywood © EPA

Opinie op Zondag - Beri Shalmashi: 'Niet alles gaat om de clicks'

Prikkelende opinie op een dag dat u er tijd voor heeft: de Volkskrant presenteert elke zondag twee bijdragen van een vaste club van acht auteurs. Nu is het de beurt aan regisseur Beri Shalmashi.

Trump is al honderdelf dagen president van de Verenigde Staten. Het maakte me bang om hier te landen, maar er lijkt niets aan de hand. Los Angeles is nog steeds de stad waar je hardop ambitieus mag zijn, waar mensen komen om hun dromen na te jagen. Ik kom voor de vitamine d, een milkshake en een gratis cursusje interessant doen over jezelf, want dat hebben de mensen hier uitstekend onder de knie. Ik houd zo ontzettend veel van deze stad.

Hollywood

Mijn vriend droomt nog steeds van succes, maar dat zoekt hij niet langer in de bioscoop

Op de koffie bij een oude vriend vertelt hij over zijn wilde plannen voor series en films en hoe zijn achterban groeit. Hij heeft het over clicks en views en hij draagt een oranje zonnebril die past bij de sinaasappelbomen in zijn straat. Hij woont hartje Hollywood, met links en rechts van hem huizen die zijn opgekocht door Buzzfeed, een website die je wellicht kent van de lijstjes waar je op klikt als je hap-slik-weg te lezen content wil consumeren.Tegenwoordig gooien ze YouTube er vol mee. Dat is een succes, zo kopen ze huizen op in Hollywood om als filmset te gebruiken.

We wandelen door de perfect geasfalteerde straat, langs de metershoge palmbomen die ver boven de laagbouw uitsteken. Op de stoep staat een jongen met een meisje te praten, veel te hard. Ze zijn allebei nieuw in de stad en zo vol energie dat het haast lijkt alsof ze uit de openingsscène van 'La La Land' zijn komen dansen.

Mijn vriend vertelt hoe hij droomt van succes. Alleen, dat succes zoekt hij niet langer in de bioscoop. Hij heeft manieren bedacht om ook miljoenen views te genereren en zijn zakken vol te stouwen met dollarbiljetten: YouTube.

Adverteerders

Natuurlijk moet je kunnen zeggen wat je wil, zolang dat maar gebeurt met respect

Online mag je maken wat je wil, jezelf zijn en daarmee scoren. Het heeft macht weg genomen bij de traditionele media. Het publiek bepaalt en de maker verdient geld met de reclames die je voorbij ziet komen. Totale nobody's zijn op die manier ontzettend invloedrijk geworden. Zoals ook een YouTuber die totaal ongepaste grappen maakt over zaken die met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben. De fragmenten doken onlangs weer op. En toen begonnen de adverteerders zich terug te trekken omdat ze niet geassocieerd willen worden met die inhoud.

De ene na de andere grote merknaam verliet YouTube. Voor veel grote YouTubers sloopte het hun verdienmodel. Met mijn vriend bespreken we of dit nu een vorm van censuur is of niet. Natuurlijk moet je kunnen zeggen wat je wil. Juist ook op Youtube. Zolang dat maar gebeurt met respect.

Het is een goed signaal dat sponsoren nu laten zien: niet alles gaat om de clicks. Ik hoop dat mijn vriend dat ook beseft en dat hij niet straks allemaal lege filmpjes maakt in de hoop dat er veel mensen naar gaan kijken. Ooit wilde hij bioscoopfilms maken. Is hij dat dan, in LA of all places, helemaal vergeten?

Beri Shalmashi (1983) is scenarist, regisseur en publicist. Momenteel werkt ze met EO/IKONdocs aan haar eerste lange documentaire 'De Bergen Lonken' en schrijft de romantische komedie 'Welkom', over een dorp waar statushouders komen te wonen. Haar nieuwste korte film is 'Shouted from the Rooftops', gefilmd in Noord-Irak.