Claimindustrie staat pas in kinderschoenen

Commentaar

Er dreigt een wildgroei aan 'claimstichtingen', maar het is nog te vroeg voor wettelijke maatregelen.

De Nederlandse consument neemt niet langer genoegen met een verontschuldiging voor slechte service, maar wil steeds vaker ook genoegdoening in de vorm van geld. Vooral bij financiële producten zoals woekerpolissen en hypotheken hebben consumenten al enige ervaring met het claimen van schade. Maar klanten gaan ook bij andere slechte producten of diensten schade in rekening brengen bij het bedrijf. Donderdag maakte Consumentenclaim bekend de NS aan te klagen voor de overvolle treinen. Eerder al bundelden bezitters van een Volkswagen hun krachten.

De claimende consument veroorzaakt inmiddels een wildgroei aan gespecialiseerde bureaus. Al zeker een half miljoen Nederlanders is aangesloten bij een tiental stichtingen. Zij eisen samen 1,6 miljard euro aan schadevergoedingen, en die bedragen kunnen verder oplopen als meer boze consumenten zich aansluiten bij een stichting.

Claimbedrijven schotelen mogelijke slachtoffers van misstanden panklare claims voor. Aan de gedragscode voor netjes claimen laten ze zich weinig gelegen liggen(+).

De financiële belangen van de betrokken stichtingen zijn dan ook groot. Wie veel klanten aan zich weet te binden, kan hogere bedragen claimen en bij succes een hogere vergoeding ontvangen. De wildgroei aan stichtingen roept de vraag op of de claimstichtingen zelf wel zuiver opereren. De branche heeft al een code opgesteld, maar houdt zich tot nog toe matig aan deze richtlijnen. Zo ontbreekt er vaak een onafhankelijk bestuur en is weinig inzicht in de geldstromen van de stichtingen. Bij Loterijverlies, dat voor zijn klanten wel succes heeft in de rechtszaal is bijvoorbeeld sprake van schimmige geldstromen waar de oprichter persoonlijk van profiteert.

Toch is het te vroeg om op basis van de huidige ervaringen al wetgeving op te tuigen om klanten beter te beschermen tegen claimstichtingen. Bijna alle klanten zijn juist tevreden met de rechtszaken die namens hen gevoerd worden. Tot nog toe voelden veel gedupeerden zich machteloos om het als individu op te nemen tegen grote bedrijven. Door de krachten te bundelen slagen particulieren en kleine ondernemers er voor de eerste keer in om hun bank, verzekeraar, autoleverancier of loterijorganisatie aansprakelijk te stellen. De claimindustrie staat zo beschouwd pas in de kinderschoenen. Consumenten en de stichtingen moeten de tijd krijgen volwassen te worden.

Volg en lees meer over:

Reacties (5)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • dett13 -
    "... particulieren (...) (slagen) er voor de eerste keer in om hun bank, verzekeraar, autoleverancier of loterijorganisatie aansprakelijk te stellen. " Hele volksstammen schrijven dit zo, maar aansprakelijk stellen is heel eenvoudig: je schrijft een brief waarin je een schadevergoeding vraagt. Wat het hoofdcommentaar naar ik aanneem bedoelt is dat, dankzij dit soort claimstichtingen, kleine luyden meer kans hebben om hun schade ook daadwerkelijk vergoed te krijgen.
  • baron von habenichts -
    Weer zo'n uit Amerika overgewaaid fenomeen. Dar is het een complete waanzins maatschappij aan het worden. Voor van alles en nog wat wordt een claim ingediend , vaak van vele miljoenen, En de leveranciers houden daar al rekening mee in hun prijzen.
  • uhuburu -
    Verbazingwekkend is vooral dat "de Staat" geen claim indient bij VW en andere sjoemelende autofabrikanten wier auto's achteraf niet bleken te voldoen aan de emissiewaarden op grond waarvan voor miljarden aan belastingkortingen werden verleend. En natuurlijk het ontbreken van een journalistiek wijsvingertje in die richting,zoals nu óók weer bij Meer Xander van Uffelen...
  • DonHurm -
    Geen onwaarschijnlijke ontwikkeling, op zich niet slecht. Is het gevolg van de grote macht van multinationals tegenover stelselmatig uitgeklede overheden die zwak toezicht uitoefenen, en het doorgeschoten lobbyisme. De onafhankelijke rechter moet redding brengen. Het heeft ook nadelen, gaat leiden tot forumshopping - waar krijgen we de hoogste claim? - en nog meer onzinnige disclaimers. De paradox is dat het natuurlijk weer leidt tot nog meer regelgeving.
  • hada -
    als de politiek op tijd ruggegraat had laten zien was er geen wildgroei geweest. de politiek van de laatste decennia is eerder handlanger dan vechter voor gerechtigheid geworden.!