Mathilde Wantenaar (rechts) liet zich voor haar Fantasie voor viool en amateurorkest inspireren door de Danssuite van Bartók en de Schilderijententoonstelling van Moessorgski. De vioolsolist (Merel Vercammen, links) ontpopt zich in het stuk tot een verteller die de melodieën in het orkest in gang zet. Wantenaar: 'Ik stel me het orkest voor als tekenpotlood en de violist als de tekenaar die ermee gaat krabbelen en experimenteren. Ze schetst tafereeltjes en voegt ze allemaal samen.'
Mathilde Wantenaar (rechts) liet zich voor haar Fantasie voor viool en amateurorkest inspireren door de Danssuite van Bartók en de Schilderijententoonstelling van Moessorgski. De vioolsolist (Merel Vercammen, links) ontpopt zich in het stuk tot een verteller die de melodieën in het orkest in gang zet. Wantenaar: 'Ik stel me het orkest voor als tekenpotlood en de violist als de tekenaar die ermee gaat krabbelen en experimenteren. Ze schetst tafereeltjes en voegt ze allemaal samen.' © Marcel Wogram / de Volkskrant

Wantenaar maakte een muziekstuk dat speelbaar is voor solist én amateur

En violist Vercammen voert het uit

Een muziekstuk dat speelbaar is voor amateurs en toch uitdagend voor een solist. Het bestond nog niet. Nu wel. Violist Merel Vercammen liet componist Mathilde Wantenaar met dit doel een werk schrijven.

Merel Vercammen (28) speelt betoverend viool, improviseert in klassiek en jazz, heeft een master op zak in 'music cognition' en stroomt over van ideeën. Met haar voorstelling over muziek en het brein, Het Nieuwe Mozart Effect, koppelt ze intelligentie aan muziek. En nu heeft ze een gat in het vioolrepertoire ontdekt. Zaterdag gaat in Alkmaar een compositie in première die ze speciaal liet schrijven voor amateurorkest en een professionele vioolsolist.