Nicholas Collon.
Nicholas Collon. © Residentie Orkest

Residentie Orkest krijgt na jaren weer echte chef: 'jonge, energieke vernieuwer' Nicholas Collon

De 34-jarige Brit Nicholas Collon wordt chef-dirigent en artistiek adviseur van het Residentie Orkest in Den Haag. Het is een promotie: sinds september 2016 werkt Collon al als 'vaste dirigent', naast Jan-Willem de Vriend. De Brit pakt zijn nieuwe functie op in het seizoen 2018/2019. Zo komt in Den Haag een einde aan een chefloze periode, die in 2012 begon na het vertrek van de Est Neeme Järvi.

Het Residentie Orkest prijst zijn nieuwe chef aan als een 'jonge, energieke vernieuwer'. Collon dankt zijn reputatie aan het Londense Aurora Orchestra, dat hij in 2005 mede oprichtte. De club joeg een frisse wind door de behoedzame orkestwereld, bijvoorbeeld door staand en uit het hoofd te spelen.

Collon werd in Eton en Cambridge gevormd als altviolist, pianist, organist en dirigent. Hij dirigeert in Den Haag minimaal acht weken per jaar. Als chef treedt hij in de voetsporen van maestro's als Willem van Otterloo en Jaap van Zweden. De andere vaste dirigent in Haagse dienst, Jan-Willem de Vriend, vertrekt in de zomer van 2019.

Na bezuinigingen moest het Residentie Orkest in 2013 flink inkrimpen. Hoe is nu de stemming?

We willen een orkest zijn dat wortelt in Den Haag, maar tegelijkertijd speelt volgens de hoogste internationale standaard

'Toen ik het orkest drie jaar geleden voor het eerst dirigeerde, kon ik nog iets proeven van die malaise. Nu niet meer. De sfeer is goed, ik zou haast zeggen opwindend. Iedereen ziet kansen voor de toekomst. We willen een orkest zijn dat wortelt in Den Haag, maar tegelijkertijd speelt volgens de hoogste internationale standaard. Doortastend en innovatief, een voorbeeld voor orkesten in binnen- en buitenland.'

Aan welke vernieuwingen denkt u?

'Alles begint met nadenken over wat het betekent een symfonieorkest te zijn in de 21ste eeuw. Ik wil hoe dan ook een breed repertoire, van barok tot hedendaags. We moeten nieuwe publieksgroepen werven en inzetten op educatie. Wat het orkest op dat vlak presteert, is trouwens al indrukwekkend.'

Behalve chef-dirigent wordt u ook artistiek adviseur. Vanwaar die tweedeling?

'Ik wil ermee onderstrepen dat ik intensiever bij het orkest betrokken ben dan de acht weken per jaar die ik dirigeer. Bij het Aurora Orchestra in Londen heb ik laten zien dat die rol me ligt: een orkest op een vernieuwende manier in de schijnwerpers manoeuvreren.'

Het Residentie Orkest heeft een kleine 62 fte's voor muzikanten. Is dat niet te weinig voor het grote repertoire, zeg symfonieën van Mahler en Bruckner?

'Als we repeteren zie ik toch minstens 83 deeltijdmusici voor mijn neus zitten. Maar u hebt gelijk, het zal niet lukken elke week een groot bezette symfonie te spelen. We pareren dat nadeel met een grote verscheidenheid in repertoire en aanpak. Nu eens Beethoven in kleinere bezetting, dan weer een Matthäus-Passion of educatieproject. Die veelzijdigheid vergt natuurlijk een grote flexibiliteit. Het wordt mijn taak ervoor te zorgen dat de musici spelen op het hoogste artistieke niveau.'

In 2020 trekt het orkest in een nieuwe concertzaal aan het Haagse Spui.

Ik heb bij andere orkesten gezien hoe een nieuwe zaal de speelstandaard enorm kan verhogen

'Dat wordt een cruciale stap. Ik heb bij andere orkesten gezien hoe een nieuwe zaal de speelstandaard enorm kan verhogen. Neem het City of Birmingham Symphony Orchestra: eerst een provincieorkest, nu zit het bij de top. Voordeel van een nieuwe zaal is bovendien dat er een buzz omheen komt. Iedereen wil hem een keertje zien. Als we het slim aanpakken, houden we dat nieuwe publiek vast.'