Kippevel in Manchester: hier werd popgeschiedenis geschreven

Voor het eerst sinds Live Aid '85 sloeg de popmuziek weer keihard terug

Het was een gruwelijke terreuraanslag in Manchester, maar de popwereld sloeg zondagavond onder leiding van Ariana Grande in diezelfde stad weer eens keihard terug.

De wereld mobiliseren voor de goede zaak. Sinds Live Aid in 1985 heeft popmuziek niet meer bewezen hiertoe als geen andere kunstdiscipline in staat te zijn. Tot nu. In minder dan twee weken tijd werd een drie uur durend benefietconcert, gehouden in het Old Trafford-stadion, uit de grond gestampt, op initiatief van Grande, wier optreden op 22 mei jongstleden het doelwit was van de aanslag.

Dat ze er na deze - voor haar traumatische ervaring - stond, was al een wonder; dat ze bij machte was te zingen nog meer, maar dat ze de hele drie uur durende show op haar decimeters hoge hakken alles in goede banen leidde maakte haar definitief tot de nieuwe 'Koningin van de Popmuziek'.

Natuurlijk, het hielp dat haar manager Scooter Braun tot de allergrootsten behoort, wat het makkelijker maakt om sterren als Justin Bieber, Pharrell Williams en Katy Perry naar Manchester te halen. Maar het benefietconcert in Old Trafford was veel meer dan een parade van onder tienermeisjes populaire popsterren. Ook hun ouders pinkten een traantje weg toen Robbie Williams met een brok in de keel Angels zong, daarbij geholpen door de 50 duizend kelen in het stadion.

Rockbands blijken meesterzet

Voormalig Oasis-zanger Liam Gallagher veroorzaakte met Live Forever begeleid door leden van Coldplay kippevel

En hoe troostrijk Where Is The Love? van The Black Eyed Peas geleid door Grande en Happy van Pharrell ook klonk, het bleek een meesterzet om tegen het einde aan een paar grote rockbands te programmeren. Hoe popmuziek kan verbroederen en generaties kan verbinden, bleek niet alleen uit het filmpje - dat meteen viraal ging - van een in een kringetje met een politieagent dansend groepje concertgangers, maar ook aan de liedjes van Oasis en Coldplay.

Oasis, de grootste rockband die Manchester heeft voortgebracht bestaat dan wel niet meer, maar zanger en voormalig Oasis-lid Liam Gallagher veroorzaakte met Live Forever begeleid door leden van Coldplay voor kippevel. Even daarvoor had zanger Chris Martin (bij afwezigheid van de auteur en zanger van het liedje, Liams broer Noel) Oasis' Don't Look Back In Anger ingezet, dat door iedereen in het stadion, met natte ogen werd meegebruld. Ouders en kinderen, hand in hand.

De wereld keek tot slot toe hoe Ariana Grande er nog even een bloedstollend Somewhere Over The Rainbow uitperste. Waarna maar een conclusie mogelijk bleek: tijdens One Love Manchester werd een legendarisch stukje popgeschiedenis geschreven.

'Low-tech aanslag is geen strategie, maar onmacht'
Bij de aanslag in Manchester nog geen twee weken geleden ontploften bommen. Maar bij die in Londen zaterdagavond lukte het de terroristen met een simpel bestelbusje en messen om dood en verderf te zaaien. Veiligheidsexpert Ira Helsloot: 'Aanslag in Londen maakt duidelijk dat je tegen dit type actie weinig kan doen.' (+)

Londen is in rouw, maar de levensvreugde zal nooit wijken
Zondag zou worden stilgestaan bij de slachtoffers van de aanslag in Manchester, maar het rouwen daar werd nu overschaduwd door de rouw in Londen. Met twee aanslagen in twee weken, drie in de laatste drie maanden, dreigt zelfs dit een routineklus voor de politie te worden.

Juist Ariana Grande trekt een publiek van jonge meisjes
In welke grote concerthal Ariana Grande ook optreedt, de samenstelling van haar publiek zal steeds grofweg hetzelfde zijn: meisjes van 11 tot 16 jaar. Dat was zo in Manchester, waar een bom ontplofte na haar optreden maandag, en vorige week in de Ziggo Dome. Daar trad Grande (23), een van de grote nieuwe Amerikaanse popvrouwen, twee avonden op voor uitverkochte zalen en dus in totaal bijna 35 duizend hartstochtelijk gillende meiden.