Rechts de Amsterdam ArenA en links de concertzaal AFAS Live.
Rechts de Amsterdam ArenA en links de concertzaal AFAS Live. © ANP

Gebied rond Amsterdam Arena krijgt vierde poppodium

In Amsterdam verrijst binnenkort opnieuw een poppodium. In het gebied rond het voetbalstadion Amsterdam Arena in Zuidoost wordt een complex gebouwd met woningen, een hotel en bedrijfspanden en dus ook een nieuwe popzaal met een capaciteit van 1.500 bezoekers. Het wordt de vierde locatie in het gebied waar concerten kunnen worden bezocht, naast de Arena, de Ziggo Dome en AFAS Live (voorheen Heineken Music Hall).

De gemeente maakte dinsdag het bouwproject voor het nu nog open gebied naast de Afas Live bekend. De plannen voor het terrein bestonden al langer, maar die waren door de economische crisis van de afgelopen jaren in de ijskast beland.

Het nieuwe podium in Zuidoost is een vervolmaking van de popinfrastructuur in dat gebied. De laatste jaren kwam het popverkeer vanuit heel Nederland richting het Arenagebied flink op gang, eerst voor grote concerten en dancefeesten in de Arena zelf (capaciteit: 50 duizend mensen), later voor shows in de AFAS Live (5.500) en daarna de megazaal Ziggo Dome (17 duizend). Een kleiner podium, dat in bezoekersaantal kan worden vergeleken met de Amsterdamse Melkweg en Paradiso, ontbrak nog.

Bloeiende concertzalenbranche

Vooral Britten weten de popzalen in Nederland te vinden als de concerten van grote artiesten in het thuisland uitverkocht zijn

De ontwikkelingen in de concertzalenbranche zijn onstuimig. In Utrecht opende in 2014 het complex TivoliVredenburg, met vijf concertzalen die in totaal plaats bieden aan ruim vijfduizend bezoekers. En in bijvoorbeeld Tilburg onderging het poppodium 013 in 2015 een grote verbouwing, waardoor alleen de grote zaal al plaats biedt aan drieduizend concertgangers.

Maar die schaalvergroting en geografische spreiding heeft vooralsnog niet tot halflege zalen geleid, ook niet in de klassieke Amsterdamse zalen Paradiso en Melkweg, die van oudsher golden als belangrijkste popzalen van het land. De popsector is een bloeiende cultuur en het aanbod van optredende bandjes is de afgelopen jaren gestegen, mede door de malaise in de platenhandel. Artiesten halen veel minder inkomsten uit de verkoop van geluidsdragers dan voorheen en voor hen is optreden dus een belangrijke bron van inkomsten geworden.

Tekst gaat verder onder plattegrond

En de rek is er kennelijk nog niet uit. Dat blijkt ook uit het succes van nieuwe meerdaagse indoorpopfestivals zoals bijvoorbeeld Le Guess Who in Utrecht en het groeiende aantal bezoekers van buiten de grens van Nederlandse podia. Vooral Britten weten de popzalen in Nederland te vinden als de concerten van grote artiesten in het thuisland uitverkocht zijn - dat bleek vorige week nog bij de concerten van Ed Sheeran in de Ziggo Dome. Nu de economische crisis voorbij lijkt, verwacht de popsector bovendien dat de liefhebber de komende jaren nog meer geld zal uitgeven aan concertbezoek.